Winnaars Sterkste Schakel vooral druk in de weer met klanten, zoals het hoort . . .


Deel dit artikel

Klantgerichtheid, dé eigenschap waarop de winnaars van de Sterkste Schakel worden getoetst, gaat gepaard met bescheidenheid . . . en drukte. Dat blijkt bij een rondje bellen met de categoriewinnaars enkele weken ná het winnen van hun Sterkste Schakel.

Tekst: Hans van Dalen communicatie, Leiden

Bij Slijterij Adegeest in Voorschoten, overall winnaar van De Sterkste Schakel, is het een paar weken later niet een beetje drukker: “Het is een gekkenhuis,” zegt Petra Smit, “het is een gigantisch druk. En ze komen overal vandaan: uit het dorp en uit de omgeving. En we hebben ook andere deelnemers van De Sterkste Schakel al over de vloer gehad.” Volgens haar man Michel is het aantal mensen in de winkel 30% tot 40% meer dan normaal. En zij moeten aanpoten om de voorraad op peil te houden. “Laat ons nou maar gewoon met heel veel plezier doen wat wij toch al leuk vonden.”

Die terughoudendheid zie je bij alle winnaars. Een overzicht van eerste reacties:

Glas Groen, winnaar Grant Thornton Aanmoedigingspenning
“Ons team was erg onder de indruk en van een enkele leveranciers hebben wij felicitaties en bloemen gekregen”, vertelt Ruud Glas, “maar verder hebben wij geen promotionele activiteiten met de prijs uitgevoerd. Wij hebben het al druk genoeg met groeien – deze maanden weer twee man erbij.” Voor Ruud is de ‘aanmoediging’ het belangrijkst van de prijs: “Dit is zó op ons van toepassing; wij hebben enorm veel mogelijkheden voor de toekomst, maar hebben inderdaad wat hulp nodig om dat in goede banen te leiden. De prijs helpt ons ánders naar onze zaak te kijken.”

Interaction Matters, winnaar sector IT & Communicatie
“Wij gaan onze klanten nog met iets speciaals benaderen, daar mag ons hele team iets creatiefs bij bedenken.” Ook Maarten van Vliet van iM was blij verrast met hun winst in de categorie. “Ik werd de hele week tóch al gefeliciteerd met de geboorte van mijn eerste, daar kwam de Sterkste Schakel nog mooi bij.” Bij iM gaat het niet om grote aantallen opdrachtgevers en zij mikken voornamelijk op persoonlijk contact. “Wij gaan er nog meer mee doen, maar hooguit naar enkele tientallen bedrijven die we toch al graag zouden werven.”

More Marine, winnaar sector Groothandel -5
Totnutoe één bericht op facebook, aan meer is Rob Morelisse nog niet toegekomen. “Wij zullen er een dezer dagen nog melding van maken in de nieuwste produktmailing.” De mannen in Leimuiden hebben het gewoon te druk, zoals ook wel blijkt uit de vacature die bij hen open staat. “Het facebookbericht heeft goede reacties opgeleverd, dat is leuk. Maar het meedoen aan de Sterkste Schakel is vooral voor onszelf een opsteker en motivator. Het was inspirerend om een variëteit aan andere ondernemers te ontmoeten en hun gezichtspunten te leren kennen.”

Keurslager Van der Bent, Publieksprijs
Het is een kip-en-eivraag, maar Huibert van der Bent van Keurslager Van der Bent uit Noordwijk is een eerlijk man: “Ik denk dat we de Publieksprijs naar ons toe konden halen, omdat we gewoonweg veel klanten hebben. Het was geweldig leuk om aan mee te doen. Wij hebben bloemen en felicitaties in de winkel gekregen. En uiteraard hebben we de winst ook teruggegeven met speciale aanbiedingen van onze eigen gemaakt filet americain en grill salami.” Wat Van der Bent verder aansprak was het contact met de andere genomineerden. “Die kennismakingen in het hele traject zijn waardevol. Dat contact willen wij graag vasthouden. Je leert van andere ondernemers en met één van hen hebben wij zelfs al een afspraak.”

Drankenhandel Leiden, Beste website
Joeri Paardekooper van Drankenhandel Leiden was niet op de gala-avond in Huis ter Duin (“Ik had het zó druk”), maar werd de maandagochtend daarna verrast door zijn trotse webbouwer John Loef. “Het was een leuke verrassing toen hij de prijs voor de beste website kwam brengen. En daar bleef het niet bij. Wij krijgen felicitaties in de winkel en hebben de prijs, mét het exemplaar van Rijnstreek Business op de toonbank gelegd.” Veel meer dan dat doen ze niet, of het moest de ‘ego-strelende’ mededeling op Facebook zijn. De meest opvallende reactie: “Klanten uit de buurt die nu ontdekken dat wij ook een geweldige site hebben.”

NWH Jobs, winnaar sector Dienstverlening 5+
“Ik heb veel meer reacties gekregen dan ik had verwacht!” Jacco van Wieringen geeft complimenten aan de sfeer en de opzet van ‘het traject’, en aan zijn vrouw: “Zij plaatste berichten op LinkedIn en Facebook, daar is veel op gereageerd.” Naast taarten en bloemen op kantoor zijn er voor Van Wieringen ook deuren opengegaan: “Een paar maanden terug kwam ik niet binnen bij een bedrijf in Aalsmeer. Na het LinkedInbericht over onze winst wilde het hoofd PZ ‘linken’. Dat was dus de juiste ‘binnenkomer’.”

Autobedrijf Stichter, winnaar sector Automotive
“Op de avond van de uitreiking lag ik een lichte longontsteking uit te zieken. Gelukkig kwam Harry de Reus ons later in de week persoonlijk de prijs brengen en kreeg ik ook nog bezoek van de jury.” Peter Stichter was dus overdonderd door de prijs. Hij kreeg de eerste complimenten bijna vóórdat hij wist dat hij gewonnen had. “En daarnaast hebben wij het gewoon druk. Zodra ik eraan toekom ga ik onze klanten bedanken voor hun blijvende klandizie, want zij blijven voor ons voorop staan.”

AdviesPoL, winnaar sector Dienstverlening -5
“Mijn eigen klanten, dus de Poolse immigranten, stonden al op zaterdag met bloemen op de stoep. Zij hadden het nieuws al – in het Nederlands dus – gezien vóórdat ik er in het Pools over communiceerde.” Dat was voor Ewa Szalwinska de plezierigste verrassing: “Zij hebben gezien dat ik gewonnen heb in een competitie met Nederlandse bedrijven en dat schept een enorm gevoel van vertrouwen. Dat gaat nu als een lopend vuurtje rond en levert mij nieuwe klanten op.”

Szalwinska werd vervolgens ook nog op de Poolse ambassade uitgenodigd en gefeliciteerd door de gemeente en het UWV Gouda: “Precies de instellingen die ik kan bedienen met mijn expertise over immigranten.”

Nedcargo, winnaar TK Penning Internationaal Zakendoen
“Het was mooi om te merken dat we felicitaties kregen van onze eigen medewerkers, nadat we het op ons intranet en onze nieuwsbrief hadden geplaatst.” Roderick de la Houssaye heeft het plakkaat een mooie plek op het kantoor gegeven. “Maar de felicitaties zijn natuurlijk niet voor mij en mijn zakenpartner Diederik Antvelink, maar voor al onze ruim 800 werknemers.” Ook hij is dus te bescheiden, want zónder klantgerichtheid waren zij tweeën ook nooit zo groot geworden.

Leave a Comment