Sterkste Schakel Rijnland – hoe betrekken genomineerden hun klanten

De trots op je nominatie is iets om te delen met je klanten

´Maar wie heeft ons dan voorgedragen voor de Sterkste Schakel?’ Het is de meest gestelde vraag bij de ondernemers die wij mogen verrassen met hun nominatie. Het antwoord is simpel: ‘Een klant, vaak zelfs meerdere klanten. Het zijn klanten die hun tevredenheid over een onderneming bij ons melden. Hoe betrekken genomineerden hun klanten bij de deelname aan de Sterkste Schakel verkiezing?

Tekst Van Dalen communicatie, Leiden

Direct na de bevestiging van deelname bestelden René van Giezen en Willem Blom stickers voor op hun auto’s. De accountmanager en vestigingsverantwoordelijke van Van Zelst automaten in Sassenheim zijn reuze trots op hun nominatie. ‘Wij voelen het als een blijk van erkenning van ons werk, dat vinden wij hartstikke mooi. Met het logo van de Sterkste Schakel op onze auto’s laten wij het onze klanten tussen Den Helder en Dordrecht graag zien.’ Laten zien dat je meedoet is de eerste stap.

Laat je klanten zien dat je mee doet

‘Het eerste dat je als deelnemer kunt doen is je klanten laten zien dat je genomineerd bent.’ Organisator Harry de Reus laat zien wat de Sterkste Schakel daar aan bijdraagt. ‘Wij helpen genomineerden met communicatie. Dat loopt van publicaties tot en met social media. Maar eigenlijk is één van de leukste de sticker voor op de voordeur van het bedrijfspand of de winkel. Zo helpen wij het gesprek tussen de genomineerde en hun klanten op gang.’ ‘Die sticker op onze voordeur,’ beaamt Coen Arbouw van Scharrelslagerij Arbouw in Voorschoten leidt inderdaad tot veel nieuwsgierigheid. Klanten vragen er naar en vinden het leuk dat wij meedoen. Er zijn er zelfs al die vragen waar ze op ons kunnen stemmen. Dat duurt nog even, maar daar zijn wij al wel over aan het nadenken.’

In Voorschoten doen drie ondernemers mee aan de Sterkste Schakel. Naast Arbouw zijn dat ook Van der Voort Schoenen en Compleet IT. Sander Klijn van Compleet IT meldt dat die deelname ook al publiek bekend is geworden. ‘Het plaatselijke huis-aan-huisblad heeft aandacht aan ons besteed. Zelf hebben wij het vermeld op onze eigen website en op social media. Tussen nu en de Grande Finale in maart gaan wij er zeker nog extra aandacht aan besteden in een mailing naar onze klanten.’ Marco van der Voort heeft het gemerkt: ‘Winkelbezoekers verwijzen er naar en reageren op onze socials. De herkenning is bij ons in de Schoolstraat, omdat vorig jaar collegawinkelier Label by Label heeft gewonnen. Wij zijn er nu al volop mee bezig in de winkel.’

Laat weten hoe trots je bent

Ruby van Rijn van JC Intermediair Bureau in Bodegraven is als intercedent dagelijks in contact met werkgevers en werknemers die naar elkaar op zoek zijn. ‘Dat is een netwerk van contacten in de regio waarbinnen wij het natuurlijk vermelden dat wij meedoen. Mensen vinden het leuk om te horen dat wij genomineerd zijn en ze gunnen het ons als nog jong en klein bedrijf. Wij weten niet wíe ons precies voorgedragen heeft, dus eigenlijk is iedere keer dat je het meldt een bedankje aan de anonieme melder.’

Die trots geldt niet alleen richting de buitenwacht, voor sommigen is het ook iets voor ‘eigen gebruik.’ ‘Wij vinden de nominatie een signaal voor onze eigen mensen,’ zegt Peter Krul van PK Machinebouw/AAA Labequipment in Roelofarendsveen. ‘Wij draaien goed, met een leuke ploeg die op elkaar ingespeeld is en daar heb ik veel waardering voor. Die waardering ook van buitenaf krijgen is wel een extraatje dat ik ons team van harte gun.’

Betrek je klanten nog verder bij de Sterkste Schakel

De Sterkste Schakel is ook een goede gelegenheid om je klanten je waardering terug te geven. Zij hebben je voorgedragen en dat verdient een bedankje. Dat doen ze nu al bij alle belangstellende gesprekken met bezoekers in de zaak. Rondom de stemming voor de Publieksprijs is er een extra gelegenheid voor.

De online stembus voor de Publieksprijs is traditiegetrouw in de week vóór de Finale geopend. Genomineerden hebben dus nog even de tijd om na te denken over acties om hun klanten daar voor te mobiliseren. Maar Ron en Mitchell Tabak van R&M Ventilatietechniek in Alphen aan den Rijn hebben al een actie bedacht. ‘Wij verklappen alleen niet wat wij gaan doen, want dat moet een verrassing blijven, maar het zal in ieder geval gebruik maken van de 300 à 500 onderhoudsbezoeken die wij wekelijkse afleggen.’

‘Het seizoen is nog lang’ horen wij Max Verstappen vaak zeggen. Maar ook de Grande Finale op 8 maart 2024 nadert met rasse schreden. Marco van der Voort is er in de winkel, Ruby van Rijn in de reguliere contacten en René van Giezen op zijn auto’s nu al mee bezig. Dat kunnen ze na de Grande Finale voortzetten, want die nominatie op basis van de tevredenheid van je klanten nemen ze je nooit meer af.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *