Castellum Media en Drukwerk is sinds dit jaar sponsor van de Sterkste Schakel. En eigenlijk kon dat ook niet anders, want eigenaar Peter Wolf is jurylid van het eerste uur. Een interview over klantgerichtheid, bij anderen en in zijn eigen bedrijf.
“Wij deden met Castellum mee aan de allereerste editie van de Sterkste Schakel, in 2004,” zegt Peter Wolf niet zonder trots. “Ik weet het nog als de dag van gisteren. We zaten in een veel te klein zaaltje. De opkomst van vierhonderd man overtrof alle verwachtingen. En als presentatrice was gekozen voor Chazia Mourali van het tv-programma ‘De zwakste schakel’. Dat was dus dubbel zweten.”
Appeltaart
Voor Castellum werd het een avond om nooit te vergeten. Het Alphense bedrijf, dat al tachtig jaar bestaat, werd eerste in de categorie communicatie. Een jaar later zat Peter Wolf in de jury, samen met een ander jurylid van het eerste uur, Leen Vonk, oprichter van het Bodegraafse beveiligingsbedrijf BBD. “Stukje bij beetje ben ik steeds meer bij de organisatie betrokken geraakt,” kijkt Peter terug. “Van jurylid naar teamcaptain en vorig jaar werd ik lid van de Sterkste Schakel Kring. Nu ben ik als sponsor ook betrokken bij het produceren van drukwerk voor de Sterkste Schakel. En sinds kort drukken we ook het magazine Rijnstreek Business.”
“Het is leuk en leerzaam,” geeft Peter als verklaring voor het feit dat hij al zo lang bij de Sterkste Schakel is betrokken. “Grappig is dat iedere deelnemer op zijn eigen manier omgaat met het jurybezoek. De een is nerveus en praat met ons in een kamertje achter gesloten deuren, de ander praat met ons op de werkvloer terwijl we op appeltaart worden getrakteerd. Je krijgt een mooi inkijkje in de keuken en de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan. Daar kun je zelf je voordeel mee doen. Wat ik bijvoorbeeld geleerd heb, is dat je het beste altijd jezelf kunt blijven, ook in het contact met potentiële klanten. Niet meteen al je pijlen richten op de verkoop, maar eerst bouwen aan de relatie. Iets verkopen komt daarna wel.”
Specialiseren
Er verandert veel in de branche waarin Castellum actief is: de grafische industrie. Peter legt uit: “Wij hebben ons gespecialiseerd in onder andere bijzondere drukwerkproducties met afwijkende vormen en materialen. Daarnaast ook in online media zoals websites, e-mailnieuwsbrieven, interactieve presentaties en online portals voor flyers en visitekaartjes waarmee de klanten zelf de opmaak kunnen doen. Uiteraard maken we ook nog steeds met veel plezier folders en brochures of ontwikkelen we een huisstijl.”
Het drukwerk dat Castellum maakt, kent opvallende verschijningsvormen. Van een mailing met een siliconen handschoen tot bouwplaten. Via de website mijnbordspel.nl biedt Castellum bovendien bordspellen aan waarmee bedrijven als RIVM, BOVAG en TNO kennis delen of hun mensen leren een effectief verkoopgesprek te voeren. Peter: “We schrikken niet als een klant om bijzonder drukwerk vraagt.”
Groene sector
“Wij gaan voor de klant door het vuur,” besluit Peter Wolf enthousiast. “We gaan altijd op zoek naar de beste oplossing, denken met de klant mee en benaderen hem op persoonlijke wijze. Dit combineren we met een duurzame manier van werken, waardoor we een behoorlijk aantal klanten uit de groene sector in ons portfolio hebben weten te krijgen; iets waar we heel trots op zijn. Een voorbeeld van ons duurzaamheidsstreven: we doen mee aan een pilot van de EU om energiezuinig te produceren. Eind dit jaar hopen we het bijbehorende ISO 50001-certificaat te halen. Dit soort zaken vind ik belangrijk, vandaar dat ik ook altijd aan de deelnemers van de Sterkste Schakel vraag wat zij doen voor hun omgeving.”
Castellum Media en Drukwerk
Louis Pasteurweg 8
2408 AG Alphen aan den Rijn
T 0172 – 49 27 41
E [email protected]
I www.castellum.nl
www.mijnbordspel.nl