Sterkste Schakel van Kennemerland – jurydag in Landgoed Groenendaal

‘Wil ik dit bedrijf mijn praktische probleem toevertrouwen?

‘Ik wil weten hoe mijn collega’s het doen!’ ‘Je krijgt meer te horen dan op een gemiddelde netwerkbijeenkomst.’ ‘Het geeft mij ook weer andere invalshoeken.’ ‘Je ziet ze loskomen!’ Zomaar wat opmerkingen van nieuwe juryleden op de jaarlijkse jurydag van de Sterkste Schakel van Kennemerland. ‘Volgend jaar maak ik er weer tijd voor!’

Net als vorig jaar vindt de Jurydag plaats in Landgoed Groenendaal in Heemstede. En opnieuw is het een zonovergoten dag. ‘De stemming zit er bij de meeste genomineerden al bij de voordeur in,’ zegt juryvoorzitter Robin Peereboom (Patisserie Vermeer, Lisse). ‘Daar vang ik ze op, om kennis te maken en om uit te leggen hoe het verder verloopt. Zodra organisator Harry de Reus met zijn bel een nieuwe ronde aankondigt worden de ondernemers door de juryleden opgehaald. Juryleden zijn – op een uitzondering na – allemaal oud-deelnemers van de SterksteSchakel. Die weten dus waar ze het over hebben en waar ze hun mede-ondernemers op zullen beoordelen. Maar ze weten ook hoe ze het gesprek met de genomineerden makkelijk op gang brengen.’

‘Mag ik volgend jaar wéér Automotive doen?’

Wouter Heeremans (Autobedrijf Turenhout, Heemstede) won vorig jaar de Sterkste Schakel in de groep die hij nu mag beoordelen. ‘Ik wil gewoonweg weten hoe mijn collega’s het doen. Niet om bij ze af te kijken, maar omdat je je vak met hen deelt en elkaar misschien wel verder kunt helpen. Vorig jaar was ik zelf doodziek. Maar ik ben toch gegaan. Wij hadden van tevoren ons verhaal voorbereid en dat was gelukkig een goed houvast om onze presentatie te doen.’ Collega jurylid Henk Nachtegaal (TST, Noordwijk), die al jaren meedoet aan de jury, vindt de afwisseling van bedrijfstakken juist leuk. ‘Het gaat bij de Sterkste Schakel tenslotte om één ding: wat betekent een bedrijf voor zijn klant?’ ‘Kan zijn,’ zegt Wouter, ‘maar voorlopig ben ik nog niet uitgekeken op collega-bedrijven, dus wil ik volgend jaar graag weer Automotive doen.’

Even – vriendelijk – doorvragen

De juryleden zoeken allemaal naar hun eigen manieren om erachter te komen hóe klantgericht een genomineerde is. ‘Daar hebben wij ze wel instructies over gegeven,’ zegt Peereboom, ‘maar laten het graag aan hen zelf over hóe ze het gesprek voeren.’ Henriette van den Anker (De Lekkerste Koffieboon, Lisserbroek) probeert er vooral achter te komen hóe de ondernemer zijn klantkennis aanvult. ‘Het jurygesprek gaat wel wat verder dan wat je op een gemiddelde netwerkborrel met elkaar uitwisselt. Ik vraag wel even door. De vragenlijst die genomineerden over zichzelf invullen biedt voldoende aanknopingspunten.’

Jolien is samen met haar vader Bert 

Bollemeijer eigenaar van Bollemeijer Opticien. ‘Ons eigen jurygesprek, vorig jaar, vond ik meteen inspirerend. De juryleden waren belangstellend en het gesprek ging meteen op een prettige manier de diepte in. Aan de andere kant van de tafel vind ik het leuk om mensen te leren kennen, van hen te leren en daarmee zelf ook weer verder te komen.’ Bert verklapt dat hij ‘gewoonweg nieuwsgierig’ is: ‘Zodra ze beginnen te vertellen groeit bij mij het respect voor wat de ondernemer aangepakt en opgebouwd heeft. Dan gaat het gesprek makkelijk van het ene onderwerp, naar het andere.’

Hoe, wat, waar, welke, wanneer?

Het kijkje in de keuken, de kennismakingen. Wie vindt het niet leuk? Alle nieuwe juryleden noemen het. ‘Toen ik vorig jaar zelf, alleen, naar de Jurydag ging, was ik even nerveus. Je moet toch ‘optreden’ en je weet niet wat je kunt verwachten. Dat werd wel meteen duidelijk, want de juryleden maakten meteen duidelijk dat het voor hen ook boeiende kennismakingen zijn.’ Nico Breedijk (Aannemersbedrijf Breedijk, Hoofddorp) won er mee en was meteen enthousiast om dit jaar met de jury mee te doen. ‘Vanochtend heb ik mij meteen bedacht dat ik de genomineerden op hun gemak wil stellen. Aan de andere kant van de tafel is een heel andere ervaring, maar als jury wil je natuurlijk ook dat mensen makkelijk over hun bedrijf spreken.’

Wat ze dan vertellen moet wel door de jury beoordeeld kunnen worden. Caroline van Reenen (HoeZo!, Heemstede) heeft de vragen over klantgerichtheid waar ze een antwoord op wil horen op een rijtje: ‘Wát heb je geregeld. Hoe merkt de klant dat? Waarmee maak je onderscheid? Zo maak ik het concreet, want iedereen vindt het vanzelfsprekend dat zijn of haar onderneming klantgericht is. Je bent tenslotte niet voor niets al genomineerd. Maar uiteindelijk wil ik in het gesprek ook vooral het gevoel krijgen of de ondernemer míj zou kunnen helpen. Of ik persoonlijk mijn praktische probleem aan hem of haar wil toevertrouwen.’

‘Een jury van gelijken’

De organisatie van de Sterkste Schakel kan ieder jaar een beroep doen op winnaars en deelnemers van de competitie van vorige jaren. Zo ontstaat een jury van gelijken: ondernemers die weten wat er ‘aan de andere kant van de tafel’ speelt. Zowel wat betreft het vak, de aanpak, als wat betreft het deelnemen aan de competitie. De meeste deelnemers aan de jury, die eenmaal de smaak te pakken hebben gekregen, blijven járen bijdragen aan de Sterkste Schakel. Het is netwerken, maar dan anders.

De stembus van de Publieksprijs is geopend van 30 november 2024 10.00 uur tot en met 5 december 2024 13.00 uur.

www.KENNEMERLAND.sterksteschakel.nl/publieksprijs

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *