Guus Kil werd in 2011 met Bron Drukwerkveredeling in Valkenburg winnaar van de Sterkste Schakel in de sector communicatie. Sinds 2014 is hij actief als jurycoördinator, met als missie om de klantgerichtheidscompetitie verder te professionaliseren.
Waar let je op als jurylid?
“In de eerste plaats of het beeld overeenkomt met dat wat de deelnemer heeft ingevuld op de vragenlijst. Zijn beide verhalen consistent en in lijn met elkaar? Doet de genomineerde wat hij zegt of verkoopt hij gebakken lucht? Het gaat erom dat bedrijven getrouw aan hun visie hun werk doen, ook als ze nieuwe activiteiten opzetten. En het is belangrijk dat je doorlopend aandacht besteedt aan de klant, digitaal, bijvoorbeeld in de vorm van e-mailnieuwsbrieven, maar ook persoonlijk.”
Hoe ben je jurycoördinator geworden?
“De jury doet zijn werk naar eer en geweten, maar het zijn wel allemaal vrijwilligers die het erbij doen, naast hun gewone werk. De Sterkste Schakel is een serieuze competitie, met een positieve impact op het ondernemen in onze regio, die verder geprofessionaliseerd moet worden. Als coördinator van de jury lever ik daar graag mijn bijdrage aan.”
Wat houdt het coördinatorschap in?
“Ik vervul een coachende rol voor de juryleden: ik begeleid en stuur, ik breng structuur aan in de werkzaamheden en ik ben vliegende keep, bijvoorbeeld als iemand even niet in de gelegenheid is om een bezoek aan een bedrijf te brengen. Mijn taak is om de wisselingen in het team van juryleden goed op te vangen. Daarvoor heb ik een document gemaakt waarin staat wat we van de jury verwachten. Ook pleit ik voor objectieve criteria, zodat elke kandidaat op een eerlijke manier wordt beoordeeld. Soms moet je appels met peren vergelijken. Maar de kern van de zaak is dat elke genomineerde zijn successen meetbaar moet kunnen aantonen. Dus weet je hoe tevreden je klanten zijn? Laat het dan maar zien.”
Tot slot: waarom is klantgerichtheid zo belangrijk?
“Met klantgerichtheid onderscheid je je van anderen. Natuurlijk is het bijvoorbeeld belangrijk dat je een goede prijs biedt, maar even belangrijk is dat je je echt verdiept in de klant. Je moet niet geven wat de klant vraagt, maar geven wat hij nodig heeft. Een voorbeeld: een fabrikant van boren verkoopt geen boren maar gaten; de boren krijgt de klant er gewoon bij.”