Reputatie is de kern van commercieel succes
Kennemerland, mei 2021. Als het goed is krijgen genomineerden voor de Sterkste Schakel van Kennemerland steeds meer telefoontjes. Van ándere genomineerden: die nieuwsgierig zijn naar hun mede-genomineerden of zich wel eens bij een mede-deelnemer willen presenteren. Dat raden wij hen in ieder geval van harte aan: het zijn tenslotte allemaal aardige ondernemers en het biedt kansen.
“Ik moet het ook niet hebben van koude acquisitie,” zegt Niels Weiland van Jepp! promotional products, “Maar als ik op een plezierige manier ‘via-via’ nieuwe contacten kan leggen, dan kan ik veel makkelijker doen wat ik het liefst doe.” En wat hij het liefst doet is onder de huid van zijn klant kruipen, zodat hij relatiegeschenken kan voorstellen die goed passen.
Hij is bepaald niet de enige die zich thuis voelt in een netwerk. Alle zakelijke opdrachtgevers van Buf’s klimaat-beheersing zijn één groot netwerk. Buf Vaumont: “Allemaal klanten die die via-via bij ons terecht komen en ons werk, kennelijk, weer bij anderen aanprijzen. Wanneer wij een eerste keer goed ons best hebben gedaan, leidt dat tot meer werk. Bij weer een andere vestiging van hetzelfde bedrijf of bij relaties.”
Verbindingen leggen in B-to-B
Wanneer je genomineerden vraagt hóe ze hun klanten werven dan krijg je dit het meest te horen: het gaat allemaal via-via. Deze genomineerden vertrouwen op de kwaliteit van hun werk of producten. “Onze klanten zijn de ambassadeurs,” volgens Rens van Zuylen, “die weten prima hoe breed het assortiment van Probin van Zuylen. Omdat onze klanten – bouw- en installatiebedrijven en vele ZZP’ers daar omheen – veel contacten hebben gaat dat als een lopend vuurtje.”
Een goed netwerk stond aan de basis van het bedrijf van Suzanne Hurkmans, Sensues: “Voordat ik met mijn partner René ons bedrijf Sensues begon waren wij al werkzaam in die branche. Zo kenden wij de weg naar de beste leveranciers. Die leveranciers gunden ons klussen van hun klanten.” Ook bij business-to-business draait het hoe dan ook om persoonlijke relaties.
Particuliere klanten ‘vangen’ gaat iets anders
Ook de beste manier om particuliere klanten te ‘vangen’ is meestal mond-tot-mondreclame. “Bij ons draait het om bekendheid,” vindt Eric Duijn van Ambachtelijke Slagerij H.H. Duijn, “onze zaak is plaatsgebonden, dus voor nieuwe klanten moeten wij het hebben van het dorp. Als bestaande klanten je kunnen aanbevelen aan nieuwe inwoners heb je een streepje voor.” Tegelijkertijd probeert hij ook met acties en aanbiedingen nieuwe klanten in de zaak te krijgen. “In de winkel zorgen wij dan voor een goede sfeer.”
Kaashuis Tromp is ook zo’n detailhandel waar alles draait om de zaak, de sfeer en de bekendheid in het dorp. Wim Tromp zit er bovenop en is een echte ondernemer die geen kans voorbij laat gaan om aandacht te trekken. “Dit jaar nog met de actie ‘Helpende Kaas’ voor de ouderen-activiteiten van de Bloemenstroom. Wij doen graag iets terug voor het dorp waar wij het van moeten hebben.” Hij vindt zelfs dat hij geen klanten heeft: “Alleen maar vrienden.”
Aardig is leuk, kwaliteit nog ietsje beter
Dat alle genomineerden tijd besteden aan goede relaties wil niet zeggen dat de rest vanzelfsprekend is. De kwaliteit van hun werk blijft bovenaan staan. Die kwaliteit heeft een aantal kanten. Pensioenadviseur Koos Pijnaker van Bewust Verzekerd ziet dat in meedenken over het totaalplaatje. “Wanneer je bij ons komt voor een pensioenregeling voor je bedrijf, dan gaan wij ons verdiepen in je branche, in werkomstandigheden en belangrijke loopbaanmomenten. Dat gaat echt verder dan een polis uitschrijven.” Daar besteedt hij graag meerdere bezoeken en contacten met zijn klanten aan.
De kwaliteit van Dollé Rioleringsservice is er dan weer op gericht op snel te werken. Sander Dollé: “Bij ons moet het in één keer goed zijn. Wij kunnen de garantie geven de meeste problemen binnen één werkdag op te lossen.” Daarna willen zijn klanten hem het liefst een hele tijd niet meer zien. “Maar ze onthouden wel onze naam, dus die zien wij later nog wel eens terugkomen bij een nieuwe huis bijvoorbeeld.”
Naamsbekendheid is dus goed voor je bedrijf, maar dan moet het wel een ‘goede naam’ zijn. “Toen wij de oude drukkerijen Van Assema, Van Lierop en Nieuwenhuizen tot één groep samenvoegden onder de naam Unissant Groep zijn wij daarvan uitgegaan.” Rob Gulinck: “Die ‘naam’ van de oude drukkerijen moet je eer aan doen in de manier waarop je met de bestaande relaties om gaat.”
De genomineerden van de Sterkste Schakel zijn zich allemaal bewust van de goede reputatie die hoort bij naamsbekendheid. Want met die goede reputatie kan je ergens ‘binnen komen’. Al is het maar bij andere genomineerden van de Sterkste Schakel.
Meer informatie over de Sterkste Schakel Verkiezing
Een actueel overzicht van alle genomineerde bedrijven tot nu toe vindt u HIER