Om tegengas te geven aan de landelijke tendens waar bouwers in busjes kriskras door Nederland reizen, wilde Bouw-Klik regionale bouwers en bouwkrachten een gezicht geven en hen verbinden. Samen sterk in de regio, waarbij afstanden tot fietsafstand worden beperkt. Omdat je in de bouw vaak alsnog afhankelijk bent van vervoer met een bedrijfswagen om je gereedschap te vervoeren, zet Bouw-Klik zich in om de afstanden te minimaliseren tussen woonplaats en werk.
Genomineerd voor De Sterkste Schakel 2020
Het bedrijf van Martijn Houwaard en zijn vier collega’s heeft een simpele doelstelling: “Verbinden van bouwkrachten en bouwers in de regio en voor de langetermijn. Dat betekent voor de aannemers dat wij het management van hun flexibele schil overnemen. Voor de bouwkrachten dat wij hen aan opdrachten helpen en hen allen administratief ontzorgen.”
Het is dienstverlening waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Dat slaat aan. “In de zes jaar dat het bedrijf bestaat verzamelden wij tientallen opdrachtgevers onder regionale aannemers. Nog belangrijker: er zijn dagelijks ruim 100 bouwkrachten aan het werk.”
Samenwerken in de regio betekent meer kwaliteit
Werk dichtbij huis is voor Bouw-Klik de basis van een langdurige samenwerking. In de bouw komt aandacht voor (flexibel) personeel gemakkelijk in de knel. “Wij gaan niet mee in de waan van de dag, kijken niet alleen naar de opdracht, maar vooral ook naar de lange termijn. Wat kun je later voor elkaar betekenen is een belangrijke vraag.” Kleine afstand zorgt voor een gevoel van elkaar kennen en van samen bouwen.
Houwaard wilde mensen meer aandacht geven
Aannemers – en dan vooral de uitvoerders – zijn een soort goochelaars: “Zij houden met kunst en vliegwerk alle bordjes draaiend en kunnen dan niet veel tijd besteden aan de mens achter de bouwkracht.” Met die ervaring wilde Houwaard breken. “Wanneer je je flexibele schil aandachtiger gaat managen dan heb je daar voor de langere termijn en voor de kwaliteit van je werk veel profijt van.
Dit lukt je als aannemer vaak niet alleen. Daarom is het mijn doel om dit met Bouw-Klik voor alle regionale bouwers te organiseren. Samen sterk in de regio!.”
Wie zijn dan de klanten van Bouw-Klik?
Voor Bouw-Klik zijn de bouwkrachten de échte klanten. “De meeste bouwkrachten zijn zelfstandigen, maar wij helpen ook bouwpersoneel naar een nieuwe werkgever of zij-instromers die graag in de bouw willen werken. Voor de bouwkrachten doen wij het meeste werk: wij maken reclame voor ze, dragen ze voor aan aannemers, wij zorgen voor goede contracten en handelen alles administratief af en zorgen dat ze snel hun geld hebben. Van hen willen wij graag goed weten wat hun specialismen en vaardigheden zijn, maar vooral ook wat voor werk ze willen doen. Voor hen zoeken wij – in de regio – passend werk.” Groeit dat? “Ja, dat groeit. Maar wij doen kalm aan en houden ons aan het principe dat we regionaal willen verbinden. Niet voor even maar voor de lange termijn.”
Tour de Bouw
Vanaf de start was de fietser met bouwhelm symbool voor de sportieve bouwkracht, die regionaal werkzaam is. “Om dit beeld te versterken ben ik met mijn collega’s ook op de (race-)fiets gestapt en organiseren wij meerdere fietsevenementen per jaar, waarbij bouwkrachten en werknemers van regionale bouwers zich kunnen aansluiten.”
Het hoofdevenement is TourdeBouw.nl: 150 kilometer langs 10 regionale bouwlocaties om de bouw en onze regio positief in beeld te brengen. Maar vooral ook om samen een mooi bedrag op te halen in de strijd tegen kinderkanker voor Stichting Juul en Prinses Maxima Centrum.
Bouw-Klik
De Hooge Krocht 2-A, Noordwijk
T 071 207 3260
E [email protected]
I www.bouw-klik.nl