“Eigenlijk ben ik zelf ook veel te bescheiden.” Martine Goulmy begrijpt het gevoel van ondernemers die door haar geportretteerd moeten worden. “Die kunnen het ook ongemakkelijk vinden wanneer zij voor mij moeten poseren. Dan vraag ik ze te laten zien dat ze hun werk of onderneming leuk vinden.”
Nu zit Martine zelf een keer in de stoel van de geïnterviewde, dus vragen wij haar te vertellen wat zij zo leuk vindt aan haar werk. “Als ik kom fotograferen dan maak ik geen haast. Dat zou ook geen zin hebben, want een goed portret maken is méér dan op de knop drukken. Het is heel belangrijk dat ik hoor wat mensen doen en dat ik aanvoel wat voor vlees ik in de kuip heb.”
IJdel of bescheiden?
Zijn ondernemers ijdel of bescheiden? “Het komt allebei voor, maar het leeuwendeel is bescheiden. Hoe dan ook probeer ik ze op mijn manier op de foto te krijgen. Na de kennismaking heb ik snel een aardig beeld waar ik wil fotograferen en of iemand ‘het spelletje meespeelt’.” Zo laat ze mensen gerust in stellingen of op auto’s klimmen. “Dat maakt een leuke foto en geeft een beter beeld van het werk dan een kantoorplant.”
“Ik laat altijd iedereen op mijn camera meekijken naar het resultaat. Soms zijn ze dan verrast omdat ze denken nooit goed op een foto uit te komen. Maar ik weet niet of dat ijdel of bescheiden is.”
Dieren, dartborden en drumstellen
Als Martine komt portretteren krijgt ze vaak de hele zaak te zien. Dat is uiteraard meer dan op de foto’s komt. “Ik zie koeien, honden, paarden en konijnen. Ook de kantines worden vaak met trots getoond. Werkplaatsen en magazijnen zijn mijn favoriet. En een enkele keer krijg ik wat mee, zoals laatst nog een mooie bak aardbeien.” En zit een bedrijf in een saai kantoorpand? “Dan zet ik mensen voor het raam voor het uitzicht.”
Vakvrouw met dertig jaar ervaring
Fotograferen doet Martine al bijna dertig jaar. De techniek zit dus wel goed. De ándere helft van het vak – het mensenwerk – doet ze dus ook al dertig jaar. “Een goed portret begint bij mijn belangstelling voor het onderwerp. Daarmee help ik ze letterlijk met een actueel perspectief op hún ondernemer- of vakmanschap.”
En daar mag Martine best wat minder bescheiden over zijn.
Zijn ondernemers niet allemaal creatief?
Martine is ervan overtuigd dat alle ondernemers creatief zijn, vaak creatiever dan ze zelf denken. In een jaar tijd portretteerde zij ruim 100 landelijke en regionale persoonlijkheden. En ze vroeg hen in hun eigen woorden antwoord te geven op een serie abstracte vragen. Het eindresultaat is een dik boek met verrassende, inspirerende gedachten en aansporingen. Met uiteraard mooie foto’s van Martine.
U kunt het boek bestellen op www.goulmydesign.nl/boek-ondernemen/