Samen met collega’s John van Haaster en Edwin van Winsen geeft Mart van der Togt leiding aan drie vestigingen van Ardea Auto. “Ik ben verantwoordelijk voor techniek, receptie en after sales in Noordwijk, Haarlem en Lisse. Wij kunnen lezen en schrijven met elkaar.” Hij zit al 36 jaar in het vak en weet dat er één ding is waar klanten echt blij van worden: blijven nadenken.
“De samenvoeging van de Ford dealer-schappen onder Ardea Auto brengt enorm veel voordelen voor de klant. Wij hebben een geweldig praktische website, een centrale werkplaatsplanning en door onze omvang kunnen wij auto’s en onderdelen beslist voor de laagste prijs aanbieden. Ook het onderlinge contact over techniek en de trainingen hoort daarbij.” Volgt er nu een ‘máár ..’ in Mart’s uitleg? Ja, want volgens Mart is vooruit denken voor de klant uiteindelijk doorslaggevend.
Vooruit denken voor de klant
“Je moet blijven nadenken en blijven anticiperen. Je kunt onderhoud of reparatie nog zo volgens het boekje doen, maar je houdt de klant vast door met hem mee te denken. Bijvoorbeeld door je af te vragen hoe snel hij zijn auto weer terug wil hebben, of een klus op dit moment past in de portemonnee van de klant of de oorzaak van een probleem in de elektronica of in de motor zit. Wij zijn dan ook blij dat wij jonge en ervaren mon-teurs hebben. Die houden elkaar mooi in balans qua kennis en ervaring.”
Zijn klanten daar ook tevreden mee? “Daar vragen wij bij iedere klus naar. De meeste mensen geven daar ook echt antwoord op, en dat is hoofdzakelijk positief. Ik ben trouwens ook blij met de enkele negatieve reacties: dat geeft dan weer aanleiding om er een volgende keer beter over na te denken.”
Het draait nog steeds om brandstof, zuurstof en ontsteking
In zesendertig jaar is er natuurlijk veel veranderd. “Het sleutelwerk is heel anders geworden. De kwaliteit en levensduur van de auto’s is veel beter, er is veel meer werk aan elektronica. Wij doen nauwelijks meer motorafstellingen, laat staan complete revisies.”
“Maar aan die elektronica zitten wel valkuilen,” volgens Mart, “want die elektronica zijn toch maar hulpmiddel in een motor die nog steeds draait op brandstof, zuurstof en ontsteking. De elektronica zegt dus iets over het mechaniek dat eronder zit. Dus moet je als het nodig is verder kunnen gaan.”
Wat overigens weer niets zegt over elektrisch rijden. “Dat zal de komende tijd versnellen. Ons merk komt dit jaar met een hele serie hybride modellen: een Mondeo, een Focus, een Explorer, zelfs een Transit.”
‘Niet duurder, wel beter’
Voor Ardea Auto bedacht Mart de slogan ‘Niet duurder, wel beter.’ “Bij een dealerbijeenkomst kregen wij de vraag wat ons als official dealer onderscheidt. Ik vond dat simpel te beantwoorden: als het om Ford gaat zijn wij de beste, zónder dat wij daarvoor de hoofdprijs rekenen. En wij laten dat zien ook.”
Ardea Auto Noordwijk
Keyserswey 1, Noordwijk
T 071 364 1010
E [email protected]
W www.ardeaauto.nl