Neven Mitchel en Jarno Ammerlaan zagen hun ouders puzzelen over de beste manier om het familiebedrijf te laten floreren. Als jonge twintigers raakten ze betrokken bij de plannen. Begin 2017 was het zover: ze kregen de kans om samen uitvoering te geven aan een radicaal plan. De winkels werden verzelfstandigd en veranderd in klanten van de bakkerij. “Nu houden zij ons scherp.”
“Ieder van de elf winkels staat op zijn eigen manier in de lokale gemeenschap. Daar konden wij vanuit één plek in de streek helemaal geen goed leiding aan geven. Nu zit er in iedere zaak een ondernemer die weet wat er speelt, weet waar hij op in moet spelen en weet hoe hij het spelletje met zijn leverancier – dat zijn wij – het best kan spelen.” Mitchel ziet het na een jaar werken al gebeuren: “Zij houden ons nu scherp op het leveren van de juiste kwaliteit en de juiste hoeveelheden. Tegelijkertijd hebben wij nu tijd over voor het verder verbeteren van onze producten. Het mes snijdt aan twee kanten.”
Winkels dragen het merk
De bakkerij in Sassenheim levert niet alleen de elf winkels. “Wij beleveren supermarkten, sportverenigingen en horecabedrijven,” vertelt Jarno. “Maar het belangrijkste afzetkanaal blijven de winkels. Zij richten hun winkels naar eigen idee in, maar hanteren daarbij ons ‘productbeeld’. Wij doen aan gezamenlijke inkoop van promotiemateriaal. En wij organiseren samen workshops voor de medewerkers in de winkels. Wij zijn een moderne bakkerij die goed kijkt naar de markt. Betrouwbare leveringen en bijna 24/7 bereikbaar zijn vinden wij daarom heel belangrijk.”
Oud vak, toch nieuwe dingen doen
“Brood bakken is best een oud vak, maar dat wil niet zeggen dat er geen beweging in zit.” Mitchel en Jarno zijn allebei bevlogen over hun vak. De ‘paplepel’ is hier niet helemaal van toepassing, want beide volgden ook opleidingen buiten het bakkersvak. Ze kozen er bewust voor het bedrijf over te nemen om nieuwe dingen te kunnen doen. “Wij willen ons toeleggen op het bakken en naar ons brood kijken zoals een keurmeester het zou doen. Het begint al met experimenteren met de instellingen van de machines en ovens: wat gebeurt er wanneer wij kneedtijden of temperaturen veranderen?” Maar ze halen ook verbeteringen uit andere grondstoffen. “Zo kopen wij meel zonder toevoegingen. En wij halen meel voor al onze spelt-producten uit de Haarlemmermeer, of bloem voor croissants en stokbroden uit Frankrijk.”
Met die insteek willen zij hun klanten (de winkeliers) en de klanten van de winkeliers (de consumenten) betere en meer gevarieerde producten leveren.
Brood is maatwerk
Vanuit de bakkerij in Sassenheim kijken de neven Ammerlaan naar nog meer mogelijkheden. “Het gesprek met horecabedrijven uit de streek is vooral leuk. Je gaat dan in overleg met een kok een broodsoort verzinnen die past bij zijn zaak, smaak of menu. Daarmee zoeken wij bewust de weg terug naar het echte ambacht van brood bakken. Er is dan verschrikkelijk veel mogelijk. Brood bakken is maatwerk.”
Ammerlaan de Bakkers
Edisonstraat 3, Sassenheim
T 0252 245 460
E [email protected]
W www.ammerlaandebakkers.nl