“Met 300 megabit per seconde op mijn internetverbinding kan ik systemen van mijn opdrachtgevers op afstand beheren. Daarmee kan ik ze razendsnel bijstaan bij problemen en tussendoor een oogje in het zeil houden. Dat is ideaal voor hoe ik met mijn klanten wil omgaan. Het was de afgelopen jaren wel opvallend hoe snel mijn elektriciteitsrekening groeide.”
Frank Eveleens kent zijn vak door en door. Na de HTS werktuigbouwkunde werd hij intern geschoold bij het beroemde Volmac. “Ik heb nog geleerd te programmeren – in Cobol; één verkeerde letter in je code en het programma loopt vast. Met het plezier dat ik in automatisering heb én de zorgvuldigheid van werken probeer ik mijn klantenkring zo goed mogelijk bij te staan.”
Van bijzaak naar hoofdzaak
“Ik heb automatisering van bijzaak zien veranderen in hoofdzaak,” zegt Eveleens, “En terwijl iedere MKB-er er totaal afhankelijk van is geworden en iedereen een smartphone heeft is het voor velen nog steeds abracadabra. Of het is gewoonweg niet ‘hun ding’. Ik leg mijn klanten uit wat ik doe, ik deel mijn oordeel over de manier waarop ze de automatisering hebben georganiseerd en ik adviseer ze over de toekomst.” Maar Eveleens zorgt ook voor de details. “Want die ene printer móet het natuurlijk wel blijven doen. De hoofdzaak mag dan wel zijn dat automatisering kern van je bedrijf is geworden – maar op de bijzaken kun je lelijk struikelen. Ik zorg ervoor dat het allemaal soepel blijft lopen.” Dus bespreekt Eveleens het ene moment de invoering van nieuwe systemen met maatwerksoftware, het andere moment ligt hij onder een bureau met kabels te stoeien.
Geen langlopende contracten met klanten
“Ik houd er niet van om ergens aan vast te zitten, en zo behandel ik mijn klanten ook. Die zitten niet aan mij vast.” Hoe houdt hij zijn klanten dan wel vast? “Om te beginnen is systeembeheer een gevoelige kwestie. Je doet vaak dingen die een klant niet begrijpt en soms niet eens kan zien. Dat kan alleen als je het vertrouwen hebt.” Eveleens werkt er hard aan om dat vertrouwen waar te maken, door snelle service en zorgvuldige uitleg. “Maar het persoonlijke contact is het belangrijkst. Ik ben voor mijn klanten ‘een van het team’ en ik ben 24/7 beschikbaar.”
24/7 beschikbaar
‘Als je van je hobby je werk maakt, hoef je nooit te werken’ zeggen ze. Eveleens vindt dat hij dat bereikt heeft. “Het was in 1999 al de bedoeling van het starten van mijn eigen bedrijf. Het werk bij Volmac was geweldig en de ervaring als directeur van een machinefabriek onmisbaar. Maar mijn tijd is nu gewoonweg beter besteed. Met die instelling mag ik 24/7 beschikbaar zijn voor opdrachtgevers. Hoe mooi is dat?” Daarom verdeelt hij zijn tijd over werk bij de klant en werk op afstand. “Dat laatste kan ik makkelijk pauzeren voor eventuele snelle ingrepen. En met een betrouwbare partner zorg ik ook voor backup in vakanties.”
De elektriciteitsrekening heeft Eveleens ook weer onder controle: het dak van zijn schuur ligt vol zonnepanelen.
Eveleens Automatisering
Herenweg 7E, Kudelstaart
T 0297 523 524
E [email protected]
W www.eveleensautomatisering.nl