“Iedereen kan filmpjes maken met een camera of een smartphone. Maar dat is niet hetzelfde als een videoproductie.” Voor Mathijs de Lange is de puzzel om van losse beelden een pakkend verhaal te maken vast onderdeel van het werk.
De Lange begon na zijn opleiding Media en Entertainment Management als productiecoördinator bij Talpa en NL Film & TV. Een goed begin van een loopbaan, maar toch niet helemaal wat hij wilde. “Ik ben al zo lang bezig met het maken van eigen films: voorbereiden, locaties bekijken, licht en geluid, regie en dan het opnemen zelf – met alsmaar betere apparatuur – en de montage achteraf. Dat hele proces van iets uit niets maken vond ik veel leuker.”
In de regio en daarbuiten
Van der Valk Sassenheim-Leiden heeft een sushi-restaurant. Werving en selectiebureau YER werft medewerkers voor Heijmans. Viersterrenhotel Dikker&Thijs in Amsterdam presenteert zich aan zijn gasten. Alle drie – en nog veel meer – laten de videoproductie maken door De Lange. “Ik rol al vijf jaar van de ene opdrachtgever naar de andere. En hoewel ik Delano Videoproducties nooit op de aftiteling zet, zie ik dat professionele belangstellenden mij prima weten te vinden.”
Om goede grip te blijven houden op de kwaliteit van de videoproductie blijft De Lange altijd de man achter de montagetafel. “Ik zorg er hoe dan ook voor dat ik snel kan reageren op verzoeken van opdrachtgevers. Al is het maar een mooie zonnige dag op het terras van Huis ter Duin.”
Een ander perspectief
‘Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden.’ Iedereen die een mooi verhaal te vertellen heeft – of het nu om een bedrijf of een jong echtpaar gaat – wil daar mooie beelden bij. “Je ziet iedereen naar zijn smartphone grijpen om filmpjes te maken. Met een goede videoproductie kun je ervoor zorgen dat precies díe dingen in beeld komen die het meeste bijdragen aan je verhaal.” Voor een garagebedrijf maakte hij een film over alles wat er komt kijken bij de reparatie en onderhoud van auto’s. “Die film draait bij de receptie van Abswoude. Vooraf hebben wij een script uitgewerkt en daar een storyboard bij gemaakt. Dan kun je goed sturen op de inhoud. Het kost tijd om dat perfect in een film van misschien enkele minuten te krijgen.”
Ik ken mijn klanten
“Veel fotografen, filmers en andere creatieven werken via een reclamebureau. Ik ken mijn klanten zelf. Mijn opdrachtgevers zitten bij afdelingen marketing, daar doe ik het handwerk mee. Maar ook anderen komen meestal meekijken. Dat is de kracht van film. Ik luister dan ook goed naar hun visie, zodat ik daar rekening mee kan houden bij de montage.” Zijn die opdrachtgevers dan tevreden, dan volgt vaak een doorverwijzing naar een nieuwe.
Delano videoproducties
Hoofdstraat 94B, Noordwijk
T 0612 439 585
E [email protected]
W www.delanovideo.nl