De Heere van Thijssen – Dé Old School Barbershop van de Bollenstreek

Van de ongeveer vijftien kapperszaken in Lisse is De Heere van Thijssen de enige die zich helemaal toelegt op dé man. En dat is geen nieuwerwetse bevlieging, dat is al meer dan vijftig jaar zo. De zaak is een begrip in Lisse en omstreken. Eigenaar Jeroen van Duijn: “Wij hebben vrijwel alleen maar vaste klanten, dus wij kennen wel heel erg veel mensen. Dat is toch het leukste van het beroep: het is heel sociaal.”

In de zaak heerste een echte ‘mannensfeer’. Er wordt gepraat over koetjes en kalfjes of er wordt over niets gepraat. “Je kunt hier ook gewoon komen zitten, een tijdschrift lezen aan de leestafel tot je aan de beurt bent en dan vervolgens niets zeggen tegen de kapper. Niets moet.” De zaak is een jaar of tien terug bewust met behoud van de ‘ouderwetse’ sfeer verbouwd. Met buiten op de gevel een klassieke ‘barbiersstok’ en binnen donkerhouten lambrizeringen rond de spiegels. Op de leestafel liggen kranten en mannentijdschriften.

Herenkapper of barbier?
Van Duijn is lid van de ‘Barber Society’, een club van barbers en herenkappers in Nederland. Maakt het uit of je jezelf als barbier of als herenkapper presenteert? “Veel trends en modes op het gebied van de haardracht van heren kwam de laatste tijd uit de hoek van de stoere mannen met baarden en tattoos. Maar die hype is wel over zijn top. Dat is helemaal niet erg, want ik vind dat herenkapper sowieso al een specialisme is. Daarbinnen moet je alles kunnen. En dat is al moeilijk genoeg. De meeste kappersopleidingen zijn tenslotte toch op vrouwenkappers gericht.”

Hoeveel heren kapt De Heere van Thijssen?
Tijdens het interview proberen wij het sommetje te maken hoeveel klanten een zaak als De Heere van Thijssen heeft. “Met acht collega’s doen wij ruim zestig herenhoofden per dag, ruim vijf dagen in de week. Maar omdat we iedereen minstens zes keer per jaar terugzien komt dat uit op zo’n twee à drieduizend heren die wij kennen in Lisse en omstreken. En het leeuwendeel daarvan zijn vaste klanten, waarvan sommigen al net zo lang klant zijn als de zaak bestaat. Dan leer je je klanten echt wel kennen. En dat maakt het een sociaal beroep.” Dat bevalt Van Duijn uitstekend. “Kappers staan bekend om hun prietpraat, maar wij geven echte aandacht. Wij vragen naar het zwemdiploma van de kleinkinderen, wij vragen naar hoe het met de zaken gaat of wij vragen niets wanneer wij de klant kennen als een niet-prater.” Volgens Van Duijn blijven de klanten terugkomen om het vertrouwde gevoel dat hoort bij een herenkapper. “En om onze kwaliteit van kappen, want vergeet niet dat mannenhoofden écht anders zijn. Kort knippen is een kunst.”

Bedrijfsblindheid
Van Duijn is enorm vereerd met de nominatie, maar vooral ook blij. Voor hem betekent deelnemen aan de Sterkste Schakel Verkiezing dat zijn zaak bekeken en becommentarieerd gaat worden. En dat moet helpen om bedrijfsblindheid te voorkomen. “Zelf bezoek ik collega’s en het lidmaatschap van de Barber Society helpt ook om van anderen te leren. De meeste mannen – onze klanten – geven niet snel kritiek, maar ik vind dat juist goud waard om mijn zaak goed te kunnen houden.”

De Heere van Thijssen
Heereweg 173, Lisse
T 0252 413 915
E [email protected]
W www.deheerevanthijssen.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *