SGF Diensten ontzorgt evenementen van A tot Z

Schoonmakers in de ruimste zin van het woord

Goede schoonmaak is onmisbaar voor bedrijven en organisaties en al helemaal in de dynamische wereld van theaters en grote evenementen. SGF Diensten uit Sassenheim groeit hard in deze branche en ontwikkelt zich tot complete facilitaire partner. Operationeel manager Danielle Kronenburg vertelt over de groei, de kracht van de eigen mensen en de ambitie om evenementen volledig te ontzorgen.

Waar SGF Diensten al jaren een sterke naam heeft in onder meer reiniging van bedrijven in de voedselverwerkende industrie, krijgt het bedrijf ook steeds meer klanten in de evenementenwereld. “We hebben de laatste tijd veel klanten erbij gekregen in de evenementenbranche”, vertelt Danielle. “Dan gaat het bijvoorbeeld over theaters die je schoonmaakt. Maar ook service leveren, toiletten bijhouden en storingen in de ruimte oplossen.” 

De schoonmakers zijn daarbij niet alleen uitvoerend bezig; ze zijn zichtbaar, gastvrij en representatief. “Onze medewerkers zien er netjes uit: gekleed in een zwarte pantalon en SGF-kleding.” Naast schoonmaak breidt SGF Diensten uit met facilitaire diensten. “We regelen ook parkeerwachters, gastvrouwen, conciërges, horecamedewerkers en facilitymanagers, voor een overzichtelijk en soepel verloop van een evenement of een theatervoorstelling.” 

Investeren in medewerkers

Met ruim 250 medewerkers is SGF Diensten een omvangrijke organisatie. Die groeit niet alleen in aantal, maar vooral in kwaliteit. “We werken met veel eigen mensen en leiden hen zelf op”, zegt Danielle. “Schoonmaken leer je niet in de schoolbanken, dus we nemen mensen mee aan de hand en laten precies zien hoe we werken. Verder krijgen medewerkers volop doorgroeimogelijkheden. We motiveren mensen om een stapje omhoog te doen, bijvoorbeeld met leidinggevende cursussen.” 

Ook jong talent krijgt kansen. “We werken veel met jonge, ambitieuze mensen. Bijvoorbeeld op kantoor hebben we Kysha Piqué, een jonge en heel gedreven vrouw. Ze studeert voor jurist en wilde heel graag met ons werken. Zij helpt ons met de HR-kant: wij kunnen van haar leren en zij van ons. Verder is de organisatie hecht en schakelt snel. We zitten wekelijks met de hele groep bij elkaar voor wat wij noemen de KPC-vergadering (kwaliteit, productiviteit en communicatie). Daar bespreken we alle klanten en operaties. Zo weet iedereen wat er speelt en maak je het afbreukrisico kleiner. Dat is echt een belangrijk onderdeel van ons bedrijf en ook onze kracht.”

Flexibiliteit maakt het verschil

De evenementenwereld vraagt om een andere mindset dan traditionele kantoorschoonmaak. “We zijn niet zo gericht op 9-tot-5”, legt Danielle uit. “Doordat wij flexibel zijn, doet de evenementenbranche graag een beroep op ons. Dat maakt ons uniek.” 

Ook digitalisering draagt bij aan kwaliteit en snelheid. “Onze medewerkers hebben een eigen app waarin ze storingen noteren en rapporteren, zodat de klant direct ziet wat er gebeurt en hoe we de kwaliteit waarborgen.” 

Sterke groei sinds overname

SGF Diensten bestaat al sinds 1998. Toen heette het nog Janssen Schoonmaakbedrijf. In 2018 werd het bedrijf overgenomen door Ronald Kronenburg, de vader van Danielle. “Mijn vader was al helemaal thuis in de schoonmaaksector. Hij had voor SGF al een ander groot schoonmaak- bedrijf gehad en dit was dit weer een nieuw project. Ik heb inmiddels ook al 28 jaar ervaring in de schoonmaaksector; ik ben bij mijn vader begonnen en heb alles van hem mogen leren. Zo kwam ik ook in zijn bedrijf terecht.”

“Inmiddels zijn we drie keer zo groot als toen”, vertelt ze. “De plekken waar we schoonmaken verschilt ook enorm. Het gaat van kinderdagverblijven en theaters tot jeugdgevangenissen, exclusieve meubelshowrooms, kantoorpanden en musea. De regio waar we klanten hebben, breidt zich ook steeds meer uit. Het is niet alleen meer in de buurt, maar ook bijvoorbeeld in de regio Den Haag en zelfs verder.” 

Focus op de toekomst

De ambitie voor de komende jaren is helder. “We willen nog meer uitbreiden in de evenementensector. Het hele facilitaire plaatje moet nog verder worden uitgebouwd.” En altijd blijft de kern hetzelfde: trots op het vak. 

“Schoonmaken is vaak een ondergeschoven kindje, maar het is zo ontzettend belangrijk. Van de schoonmakers tot aan de directie: we zijn trots op wat we elke dag doen.” 


Met een duidelijke visie, een flexibele organisatie en focus op kwaliteit positioneert SGF Diensten zich als partner voor organisaties die zorgeloze evenementen en representatieve locaties willen. Of het nu gaat om schoonmaak, hospitality of complete facilitaire ondersteuning: SGF Diensten staat klaar om te ontzorgen.

SGF Diensten
Wattstraat 26
2171 TR Sassenheim
0252 22 30 10
[email protected]
www.sgfdiensten.nl