Nieuwe partner bij KortVeen Reclame

Bijna tien jaar nadat hij in dienst kwam bij KortVeen Reclame, wordt Bouke Schoneveld (30) mede-eigenaar van het Katwijkse reclamebedrijf. Vanaf oktober dit jaar leiden hij en zijn vader Willem Schoneveld (58) samen het bedrijf, dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, produceren en monteren van binnen- en buitenreclame. Een interview met de tweekoppige directie.

Bouke, hoe ben je bij KortVeen terechtgekomen?
Bouke: “Ik heb een boekhoudkundige achtergrond en ben eind 2012 begonnen op de financiële afdeling. Maar toen een collega wegging, heb ik zijn klant overgenomen. Zo ben ik in de rol van account- en projectmanager gerold. Ik heb mezelf verder ontwikkeld en de ruimte gepakt die ik kreeg. Zo kreeg ik steeds meer klanten. Inmiddels pak ik veel grote projecten op, van bewegwijzering voor hotelketens tot de branding van grote evenementen. Bijvoorbeeld de EV-Experience, een jaarlijks terugkerend evenement op het circuit van Zandvoort over elektrische voertuigen. Het is de breedte van het vak wat me aanspreekt. Met een geweldig team van creatieve collega’s doen we alles op het gebied van binnen- en buitenreclame, van lichtreclames tot inpandige wandvisuals, maar ook bewegwijzering en autobelettering. Ik heb het vak echt omarmd, al doe ik daarnaast nog wel het financiële controlewerk en houd ik me ook bezig met de ICT. Automatiseren in een bedrijf waar elk project uniek is, blijft een leuke uitdaging.”

Verandert er veel voor je nu je mede-eigenaar wordt?
Bouke: “Nee, mijn werk verandert niet. Ik krijg natuurlijk wel meer verantwoordelijkheid dan toen ik in loondienst was, maar die verantwoording voelde ik toch al omdat de zaak van mijn vader is. Het zit in de aard van het beestje en het voelde al als eigen.”

Willem, hoe is het voor jou dat je zoon er nu bijkomt? Willem: “Het is natuurlijk mooi om je
bedrijf te kunnen voortzetten samen met de volgende generatie. Maar ik ben er niet als een vanzelfsprekendheid van uitgegaan, al had ik als vader wel de stille hoop dat het ooit eens zou gebeuren, eerlijk is eerlijk. Maar ik heb de beslissing om in de zaak te komen, bij Bouke gelaten. Ik ben nu 58 en ga vol energie door zolang het mij wordt gegeven.”

Welke achtergrond heb jij?
Willem: “Ik kom uit de wereld van de carrosseriebouw waar ik mij als carrosseriespuiter heb ontwikkeld. Hier ligt de link met wat ik vandaag de dag doe. Ik heb de gelegenheid gekregen in 2010 om het bedrijf dat toen nog De Kort en van Veen heette, over te nemen, dat in 1980 is opgericht door Len de Kort en Cock van Veen. We deden in die tijd vooral de belettering van bedrijfsvoertuigen. Daarna vroegen klanten of we ook hun merk konden visualiseren door middel van andere reclame-uitingen. Zo zijn we groter en breder geworden. In de beginjaren hadden we zestig procent autobelettering en veertig procent overige signing, nu is dat andersom. We bieden een totaalconcept: we ontwerpen en maken gevel- en lichtreclames, verzorgen de bewegwijzering in en rondom panden en beletteren met gemak een heel wagenpark. Ook in kantoren of winkelpanden zorgen wij dat de bedrijfsidentiteit zichtbaar wordt. Bijvoorbeeld door gebruik van wand- en glasdecoraties.”

Wat is de kracht van KortVeen?
Bouke: “Dat we naast onze ontwerpafdeling ook een eigen productieafdeling hebben. Veel concullega’s zijn tegenwoordig afhankelijk van print- en productiebedrijven die uitsluitend verkopen aan resellers. Door eigen productie hebben we de kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit in eigen hand. Zo onderscheiden we ons. En we maken van alles, in vele verschillende materiaalsoorten en met print- en lasertechnieken. Sinds kort hebben we een machine op basis van lasertechnologie waarmee we unieke dingen kunnen maken. Met onze machines kunnen we experimenteren met niet-standaard toepassingen, dat maakt bij sommige projecten net het verschil.”

Willem: “We maken mensen blij. Overal waar we komen, maken we het mooi. Dat kan met duurzame ledverlichting, borden, (design) kunststoffen, afbeeldingen en teksten. Samen met de klant kijken we wat we kunnen doen met bijvoorbeeld een gebouw van 10.000 m2, zoals bij Heemskerk Fresh & Easy. We hebben daar meerdere levensgrote visuals aangebracht waardoor je in één blik ziet wat de activiteiten zijn van het bedrijf. Het gaat erom dat je goed werk levert en betrouwbaar bent. In de grafische branche staan we bekend als creatief met een nuchtere kijk op zaken, vandaar dat veel ontwerpbureaus en architecten ons ook weten te vinden als uitvoerder.’’

Tot slot: wat zijn in het oog springende projecten die jullie doen?
Bouke: “In de regio komen we bij grote bloemenbedrijven als Floral Trade Group, Hoek Group en L&M. We hebben ook Ouwehand Vis en Bakker van Maanen als klant. Voor Van Maanen hebben we onlangs in een week tijd acht overgenomen winkels van Bakker Tijsterman gerestyled. De bekendmaking was een week eerder, dat was echt een huzarenstukje. Bijzonder was ook een 1,4 kilometer lange fotowand langs de Tjalmaweg in Valkenburg waar de provinciale weg wordt verbreed als onderdeel van de Rijnland Route.”


Willem: “Verder werken we voor de hotels van Van der Valk. We zijn begonnen met wat opdrachtjes voor Het Haagsche Schouw en De Gouden Leeuw. Inmiddels hebben we veel Valk-hotels in het land voorzien van verlichte toekans, bewegwijzering en interieuruitingen. Ook de autoreclame doen we. Samen met de familie denken we op een creatieve manier mee. Daarnaast bestaat ons klantenbestand voor een groot deel uit mkb-ondernemers uit onze regio. Als ik door onze regio wandel, kom ik veel reclames tegen die wij hebben uitgevoerd, daar kijk ik met gepaste trots naar.”

KortVeen Reclame
Steenbakkerstraat 15
2222 AT Katwijk
T 071 403 05 81
I www.kortveenreclame.nl
E [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *