Mensen sluiten bijna iedere dag (koop)overeenkomsten, vaak zonder dat zij daar zelf bij stilstaan. In de wet staat dat een overeenkomst tot stand komt door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Een brood ligt voor €1,62 in het schap (aanbod) en als je het afrekent bij de kassa is het van jou (aanvaarding). Twee andere onderdelen die hiermee nauw samenhangen zijn de wil en de verklaring, die moeten (zowel voor koper als voor verkoper) met elkaar in overeenstemming zijn.
In bovenstaand voorbeeld is er geen probleem, maar soms lopen zaken net even anders. Zo bood Otto in 2006 een LCD-televisie aan voor € 99,00, een typefout. De TV werd voor deze lage prijs zo’n 14.000 keer besteld, terwijl de gewone prijs ca € 900,00 was. De rechter heeft in twee instanties bepaald dat Otto niet hoefde te leveren. Recentelijk kocht een mevrouw bij de Bijenkorf een ketting van Cartier van € 40.200,00 voor € 402,00, heeft deze opgehaald in de betreffende winkel en kreeg hem nog mee ook! De vergissing werd ontdekt en heeft de Rechtbank de klant veroordeeld de ketting terug te geven of het verschil aan de winkel te voldoen.
U zult misschien denken: kun je zo makkelijk onder een koopovereenkomst uitkomen? Nou nee. De wet zegt namelijk ook dat als je er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de verklaring (hier: de website) overeenstemde met de wil van de verkoper, deze niet kan zeggen dat dat niet zo was. Kleine verschrijvingen op het prijskaartje of de offerte kunnen dus leiden tot een geldige overeenkomst.
In beide genoemde gevallen was het verschil tussen de aangeboden prijs en de “reguliere” verkoopprijs echter zo groot dat de rechter oordeelde dat je hier als consument je vraagtekens bij had moeten zetten. Als het al niet direct duidelijk was dat het een vergissing betrof, gaf de lage prijs hier in ieder geval reden tot twijfel.
Het aanbieden van goederen is dus niet zonder risico. Het kan zijn dat u een verkeerd geprijsd artikel gewoon zult moeten leveren. Controle is ook hier beter dan vertrouwen.
Notification- SENDING 1,82987 BTC. Next >>> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=b665d139e68049d01d574f5748bdd3dd&
Message- Process #GZ88. LOG IN > https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=699a59376009059f6801d881c4aba2b6&