Column Jean-Pierre Schreurs: Muziek onder het werk schadelijk?

Randstad heeft onderzoek gedaan naar het luisteren van muziek onder het werk. Het peilde 550 werknemers en daarvan stelt 83% dat zij dagelijks naar muziek luistert tijdens het werk. Onderzoek uit 2007 van Trendbox gaf nog een percentage van 70%, een aanzienlijke stijging dus. Maar wat zijn de effecten van het luisteren naar muziek tijdens het werk? De uitkomsten van verschillende onderzoeken spreken elkaar nogal tegen.

Van de respondenten die Randstad bevroeg, stelt 71% dat zij beter presteert door het luisteren naar muziek. Maar is dat daadwerkelijk zo? Dat heeft Randstad niet onderzocht. Op dat gebied is een groot aantal onderzoeken bekend. Bijvoorbeeld het Mozart-effect dat de psycholoog Frances Rauscher twintig jaar geleden claimde in vaktijdschrift Nature. Mensen worden intelligenter en scoren beter op ruimtelijke testen als ze eerst naar Mozarts Sonate voor twee piano’s in D majeur luisteren; beter dan dat ze naar andere rustige muziek luisterden, of juist geen muziek hoorden. De hypothese was dat klassieke muziek een positieve invloed heeft op het IQ.

Ander onderzoek toont echter het tegenovergestelde aan. Christopher Chabris van Harvard analyseerde zestien muziekstudies en concludeert dat mensen slechts een kleine fractie beter presteren in het visualiseren van figuren. Onderzoekers van de University of Wales Institute komen tot een bijzondere conclusie. Zij lieten proefpersonen luisteren naar muziek die ze leuk vinden, muziek waar ze een hekel aan hebben, naar iemand die constant het getal drie herhaalt, en naar niets (stilte). Hun conclusie: mensen concentreren zich het beste bij stilte en bij de constante stroom drieën. Het zorgt voor mentale arousal waardoor mensen alerter zijn.

Wat te vinden van het groeiende aantal medewerkers met oordoppen of hoofdtelefoons? Onderzoek is niet eensluidend in de gevolgen. Zolang als de oordoppen ook eens uit gaan voor het hoognodige sociale contact met collega’s lijkt er echter weinig aan de hand.

Jean-Pierre Schreurs is eigenaar van adviesbureau SONDZ. SONDZ geeft marketingadvies op basis van interviews en vragenlijsten via internet (www.sondz.nl). Daarnaast is hij verbonden aan de Hogeschool Leiden (commerciële economie).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *