Verdel ICT & Media in tijden van corona

Ondernemen terwijl er een crisis gaande is, ook op economisch gebied. Wat betekent dat voor bedrijven? Een interview met oprichter Barry Verdel en zijn collega Martijn Salet, die bij Verdel ICT & Media verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. 

In hoeverre hebben jullie economisch last van het coronavirus?
Barry: “De groeistrategie is niet veranderd sinds ik in 2000 op een zolderkamer mijn bedrijf oprichtte. We liggen op koers en blijven groeien, al zal het wellicht nu iets meer tijd kosten om onze groeidoelen te realiseren. We werken voor de slager om de hoek in ons eigen dorp, maar ook voor een bloemengroothandel met honderden medewerkers. We richten ons gemiddeld genomen op MKB-bedrijven met zo’n vijftig man personeel. Daar willen we het verschil maken, zowel lokaal als regionaal. In deze coronatijd worden we bevestigd in het feit dat we de juiste werkwijze hebben gekozen. Juist nu kunnen we bewijzen wat we waard zijn.”

Wat merken jullie klanten van de coronacrisis?
Barry: “Ook wij hebben klanten die hard geraakt worden door de coronacrisis. Maar ik vind het heel mooi om te zien dat iedereen strijdlustig blijft, uiteraard soms met de hand op de knip. Onze missie is sinds de oprichting onveranderd: met behulp van ICT mensen laten samenwerken. Sinds de uitbraak van het coronavirus is die missie meer dan ooit van toepassing, want nu kunnen veel mensen alleen nog online met elkaar samenwerken in plaats van ook op locatie. Thuiswerken was al een trend, maar dat is door de coronacrisis in sommige gevallen versneld. Een voorbeeld: een kinderdagverblijf had vlak voor de coronacrisis zijn ICT-infrastructuur vernieuwd. Hierdoor kan iedereen nu feilloos thuis doorwerken. Door in de cloud te werken, gebeurt dat veilig, efficiënt en gemakkelijk.”  

Werken jullie zelf ook vanuit huis?
Martijn: “Zelf ben ik regelmatig op kantoor, omdat ik thuis de dynamiek van het werk mis. Omdat veel van onze collega’s thuiswerken, kan dat veilig en verantwoord. Intussen gaat veel werk gewoon door. Zo is bijvoorbeeld de migratie van een bedrijf naar een nieuwe ICT-omgeving met 130 gebruikers op vijf locaties gewoon doorgegaan, met als resultaat een flexibeler en efficiënter systeem dat eenvoudig is op te schalen. Het mooie voor de klant is dat deze betaalt voor wat hij daadwerkelijk nodig heeft.”

Barry: “Ik heb de afgelopen tijd veel met klanten gebeld om te vragen hoe het met ze gaat en om te zien of we iets voor ze kunnen betekenen. We blijven geloven in contact op locatie, maar in deze tijden is telefonisch en online contact een goed alternatief. Regelmatig organiseren we themasessies voor klanten. Dat doen we nu online in de vorm van een webinar. Het mooie is dat het aantal deelnemers aan dit soort sessies groter is dan de reguliere sessies. Even een half uurtje kijken via de pc is laagdrempeliger dan naar een sessie toegaan.” 

Hoe is jullie rolverdeling?
Barry: “Ik doe vooral het contact met klanten en houd me bezig met innovatie en de visie van ons bedrijf. Sparren met klanten over hun bedrijfsvoering vind ik het allerleukste om te doen, naast de coaching van collega’s. Martijn houdt zich vooral bezig met operationele en organisatorische zaken. En we sparren veel samen. Samen zijn we voor klanten het gezicht van het bedrijf, waarbij Martijn met een bedrijfskundige blik naar vraagstukken kijkt.”

Martijn: “Ik werk elf jaar bij Verdel. Net als veel collega’s ben ik doorgegroeid in het bedrijf. Het verloop bij ons is laag en niemand doet meer hetzelfde als toen hij of zij binnenkwam. Via een advertentie in de krant ben ik binnengekomen als parttime verkoper in de ICT-winkel. Daarna werd ik fulltime accountmanager en inmiddels ben ik alweer een aantal jaren verantwoordelijk voor de operatie.”

Wat is het verschil met andere ICT-bedrijven?
Barry: “We beginnen altijd eerst met het opbouwen van een relatie en gaan pas dan aan de slag met de juiste oplossing. Wij willen niet zomaar leverancier zijn, maar we zoeken naar partnerships. Dat we dat goed doen, blijkt uit een eerder dit jaar gehouden klanttevredenheidsonderzoek. Klanten bevestigen dat we graag meedenken over de totale bedrijfsvoering en dat we op alle niveaus zoeken naar praktische oplossingen die echt passen bij de klant. Dus niet bijvoorbeeld zomaar Teams of Sharepoint implementeren omdat de klant dat vraagt, maar eerst kritisch kijken naar de vraag erachter: waarvoor wil de klant het programma gebruiken en wat betekent dit voor de klant van de klant? Soms zijn dat standaard Azure- en Microsoft 365-oplossingen, maar met onze .NET-ontwikkeling verzorgen we ook maatwerk koppelingen tussen applicaties, portalen en bijvoorbeeld apps, zodat systemen optimaal met elkaar samenwerken.”  

Tot slot: jullie bestaan 20 jaar, hoe vieren jullie dat?
Martijn: “Twintig jaar is een fraaie mijlpaal, zeker nu we ook nog eens zijn uitgeroepen tot beste onderneming van de regio door de ondernemersverenigingen in onze gemeente. Omdat we supertrots zijn op het team, dat het fundament is voor onze verdere ontwikkeling de komende jaren, vieren we het jubileum vooral intern. De geplande activiteiten kunnen vooralsnog niet doorgaan, maar die halen we zeker in. Tot die tijd is er iedere vrijdagmiddag een online Teams-borrel, onlangs nog met een presentatie van Barry over 20 jaar Verdel en een leuke quiz.”

Verdel ICT & Media
Veenderveld 32
2371 TV Roelofarendsveen
T 071 331 01 84
E [email protected]
I www.verdel.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *