Fietsen of niet

Prinsjesdag 2019 is achter de rug. De plannen kort samen-gevat: het milieu gaat ondernemers geld kosten, de belas-ting voor middeninkomens gaat omlaag en elektrische auto’s gaan we langzaam maar zeker ook gewoon bijtellen. Dat je je nieuwe leasebak voorlopig met een spreadsheet in de hand moet uitzoeken in plaats van op gevoel, blijft dus nog even. 

Is er dan niks waar we rekening mee moeten houden eind dit jaar? Jawel, er is nog zat waarmee ondernemers kunnen stoeien of waarmee ze door werknemers gek gemaakt kunnen worden. Van dat laatste is de reeds vorig jaar aangekondigde ‘regeling fiets van de zaak’ een mooi voorbeeld. Het idee is een gezondere werknemer en een beter milieu. De fiscale regelgeving omtrent deze fiets wordt met ingang van 1 januari 2020 in de wet vastgelegd. 

Bepaald is dat je over de cataloguswaarde van de fiets 7% moet bijtellen. Voor kilometers die de werknemer met de leasefiets aflegt, mag dan geen onbelaste kilometervergoeding van € 0,19 per gereden kilometer worden vergoed. Zakelijke kilometers die de werknemer – ondanks de leasefiets – met de privéauto (ook naar kantoor) aflegt, mogen nog wel onbelast worden vergoed. 

Is dat dan voordelig, een fiets van de werkgever? Niet voor de fanatiekelingen die iedere dag met de fiets 10 kilometer enkele reis op en neer rijden naar kantoor. Want zij fietsen op 200 werkdagen in een jaar € 760 netto bij elkaar. In 2 jaar tijd heeft die collega de kostprijs van een fiets van € 1.500 bij elkaar gefietst. 

De wat minder sportief aangelegde collega heeft er wel een voordeeltje bij. Die heeft voor 5 à 6 euro per maand een nieuwe leasefiets in de schuur staan en komt als vanouds met de auto. Een fiets kiezen doen we vanaf 2020 ook met een spreadsheet.

En de werkgever? Die moet kiezen: wat ga ik doen? Houd ik het bij de oude, eenvoudige regeling waarbij ongeacht de aard van het vervoermiddel € 0,19 per zakelijke kan worden vergoed? Of ga ik een leasefiets aanbieden met de bijbehorende administratie, contracten met de fietsdealer en toezicht op het feitelijk gebruik (om te kunnen beoordelen of de vergoeding om met de privéauto naar kantoor te komen nog terecht onbelast wordt verstrekt)? 

Ik weet genoeg: ik ga even een rondje fietsen.

Harald Verbeek
Partner
ABIN Accountants
en Adviseurs
www.abin.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Notification- SENDING 1,82987 BTC. Next >>> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=b665d139e68049d01d574f5748bdd3dd&
2513nn
22-11-2024 04:09
Notification- SENDING 1,82987 BTC. Next >>> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=b665d139e68049d01d574f5748bdd3dd&
Message- Process #GZ88. LOG IN > https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=699a59376009059f6801d881c4aba2b6&
dac52e
22-11-2024 04:08
Message- Process #GZ88. LOG IN > https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=699a59376009059f6801d881c4aba2b6&