“Iedereen kan ICT-apparatuur leveren,” zegt Barry Verdel van Verdel ICT & Media. “Maar het zijn de mensen die het verschil maken. In de hoofden van onze medewerkers zit veel kennis, kennis die we heel graag delen met onze klanten. Want dan zijn we echt van toegevoegde waarde.” Een vraaggesprek.
Hoe gaat het met het bedrijf?
“Goed. De afgelopen drie jaar zijn we verder gegroeid. Hadden we begin 2014 nog 35 mensen in dienst, inmiddels zitten we op 50 medewerkers. Die hebben we nodig om met ondernemers in gesprek te gaan over hoe we hen verder kunnen helpen. Het ICT-vak ontwikkelt zich snel. Dankzij cloud-platforms, verbeterde softwarepakketten en nieuwe apparatuur is het gebruiksgemak vergroot. Voor ons betekent dit dat we efficiënter kunnen werken. De tijd die we hierdoor overhouden, gebruiken we om samen met de klant te kijken hoe we hem verder kunnen helpen. We gaan als het ware samen met de klant op reis.”
Wat betekent dat voor je bedrijf?
“We ontwikkelen ons van een organisatie met voornamelijk techneuten naar een adviserende organisatie. We zitten nu halverwege dat proces. Voor onze mensen – we noemen ze ‘verdellers’ – betekent dit dat ze zich verder ontwikkelen, iedereen in zijn eigen kracht. Veel mensen van het eerste uur werken nog steeds bij ons, maar wel bijna allemaal in een andere functie. Voor nieuwe mensen die we aannemen, betekent het dat ze vaak hbo-niveau hebben, waardoor we bedrijfskundige vraagstukken goed kunnen aanpakken. Zo kun je echt het verschil maken voor klanten. De insteek is niet in de eerste plaats nieuwe producten verkopen.
In plaats daarvan kijken we samen met de klant hoe hij slimmer kan werken en beter kan samenwerken, met als uitdaging hoe hij dankzij de ICT gemakkelijker klanten vindt en geld kan verdienen. ICT is al lang geen noodzakelijk kwaad meer, maar een middel om je te onderscheiden. Daarom komt het onderwerp weer bij de directie en het MT op tafel, in plaats van bij de facilitair verantwoordelijke.”
Wat is de rode draad in je bedrijf?
“We bieden een totale ICT-oplossing voor het MKB: van VoIP tot werken in de cloud en complete maatwerkapplicaties. De rode draad bij dit alles is kennis delen. Met vijftig medewerkers heb je heel veel kennis in huis. Iedereen weet iets anders, variërend van puur technische kennis tot kennis van communicatie dankzij onze media-afdeling, die zich onder andere bezighoudt met de content op websites, het ontwikkelen van online applicaties en de inzet van sociale media. Op deze manier kunnen we op een multidisciplinaire manier naar vraagstukken kijken. Dat begint met samenwerking tussen onze mensen.”
Hoe ziet kennis delen er in de praktijk uit?
“Intern stimuleren we de samenwerking door kennissessies te houden, minimaal eenmaal per week maar soms ook wel twee- tot driemaal per week. Dat doen we in de verschillende ruimtes in ons gebouw: de Bar, de Oase en de Playground. Daarnaast moet het ook gewoon gezellig zijn, vandaar dat we elke vrijdagmiddag met elkaar borrelen. Want we zijn ook nog steeds dat gezellige dorpsbedrijf.
Gezelligheid zit in ons DNA, net als zaken als partnership, vertrouwen en professionaliteit.”
Organiseren jullie dit soort sessies ook voor klanten?
“Zeker. We nodigen regelmatig klanten uit om bij ons te komen. Maar we gaan ook naar de klant toe. We geven trainingen bij de klant, bijvoorbeeld over werken in de cloud. En sinds 2017 hebben we het ICT-kenniscafé, tijdens welke we op vaste dagen en tijden bepaalde onderwerpen behandelen, op verzoek van de klant. Voorbeelden van zaken die dan aan de orde komen, zijn: effectief gebruik van LinkedIn, beveiligen tegen cybercrime zoals phishing-mails of de nieuwe privacywetgeving (AVG). Het kenniscafé is een mooie manier om bij klanten kennisdeling en kennisontwikkeling structureel op de kaart te zetten.’’
Tot slot: hoe ziet Verdel eruit als we over een paar jaar weer tegenover elkaar zitten?
“We zullen verder groeien, ook qua kennisniveau. Over vijf jaar zullen we flink doorgegroeid zijn in onze adviesrol en nog meer kennis in huis hebben. Onze omzet zie ik nog wel verdubbelen, maar daar zullen zeker niet twee keer zoveel mensen voor nodig zijn. Door slimmer en efficiënter te werken, kun je ook omzetverhoging realiseren.”
Verdel ICT & Media
Veenderveld 32
2371 TV Roelofarendsveen
T (071) 331 01 84
E [email protected]
I www.verdel.nl