‘Ik hoop dat wij terughoren wat wij zelf ook fijn vinden om te doen’
Meedoen aan de Sterkste Schakel betekent dat je bedrijf onder een vergrootglas wordt gelegd. Eerst leg je in een artikel uit wat je voor je klanten betekent en vervolgens wil de jury je ook het hemd van het lijf vragen. Waar willen de deelnemers zelf het liefst op beoordeeld worden?
‘Een goede ondernemer weet precies waarop hij beoordeeld wil worden.’ Harry de Reus, organisator van de Sterkste Schakelverkiezingen in Rijnland (en Kennemerland) kent zijn pappenheimers. ‘Meestal zie ik bij binnenkomst bij een genomineerd bedrijf al waar ze echt hun best voor doen. Dan vinden ze het ook leuk wanneer ik dat al meteen opmerk. Natuurlijk verschilt dat ook per sector. In de horeca is gastvrijheid vanzelfsprekend, maar meekijken in de keuken niet. Bij sommige autobedrijven is het andersom. Met het meedoen aan de Sterkste Schakel krijgen de deelnemers zomaar commentaar van mensen die helemaal vers tegen hun bedrijf aankijken.’
Leren van goed commentaar
Toen bloemenwinkel Bloemboutique93 in Boskoop van Mariëlle Massar net een jaar bestond is de zaak beoordeeld. Mariëlle: ‘Dat is een service van branchevereniging VBW om je te helpen je bedrijf op te bouwen. Daarbij werden wij ook bezocht door een mystery shopper. Die had als enige commentaar dat wij té zorgvuldig binnen haar budget voor een boeket waren gebleven!’ Nog belangrijker vindt ze de beoordeling van de toegankelijkheid van de winkel. ‘Wij streven er naar iedereen in onze zaak te zien en iedereen zich thuis te laten voelen. Dat wij een kleine winkel hebben helpt natuurlijk, maar je moet het ook echt persoonlijk invullen.’
Dit seizoen neemt nóg een ondernemer ‘in de bloemen’ deel aan de Sterkste Schakel. Ron en Nancy van der Spek van By Spek in Abbenes hebben een aantal winkel, in de regio en daarbuiten. ‘Wij hebben de VBW ook eens naar een van onze winkels laten kijken. Wij hebben zeker gebruik Hun commerciële advies hebben wij zeker gebruik van gemaakt. Dat ging om de breedte en de prijsstelling van onze boeketten. Maar hoewel wij zeker naar ze geluisterd hebben, hebben wij – met het oog op onze klantenkring – toch vastgehouden aan één van onze eigen dingen.’
Mede-ondernemers, met of zonder verstand van je eigen branche, kunnen je altijd aan het denken zetten. Ook dat is de opbrengst van deelnemen aan de Sterkste Schakel.
Niet bezuinigen op persoonlijke aandacht
‘Vorige week heb ik weer eens een nieuwe klant verrast,’ vertelt Fabian Geeraets, persoonlijke trainer van Geniaalfit in Leiden. ‘Hij was helemaal verrast dat ik hem nog tijdens de eerste oefening wel vier keer gevraagd heb hoe het ging en meteen zijn oefening al aanpaste. Dat was hij van zijn vorige sportschool helemaal niet gewend!’ Fabian wil het met de jury vooral hebben over de persoonlijke aandacht. ‘Wij leven in een wereld waarin ondernemers proberen te bezuinigen op persoonlijk contact – kijk naar de horeca waar je kunt bestellen met een app aan je tafel. Daar geloof ik helemaal niet in. Zeker niet in mijn eigen vak als personal trainer, maar eerlijk gezegd ook niet bij andere bedrijven.’
Dierenspeciaalzaak Holtman in Sassenheim is enorm. Er is bijzonder veel te krijgen en het team heeft veel kennis van producten, van aquariumbenodigdheden tot speeltjes en vele soorten voeding. ‘Onze kennis van zaken én hoe wij die binnen een familiebedrijf met een fijn team bijhouden vinden wij heel belangrijk. Maar wij willen de jury ook laten zien hoezeer wij betrokken zijn bij de emotionele band tussen baasje en huisdier. Alles dat wij doen is erop gericht die band zo goed mogelijk te houden. Dus hebben wij niet alleen aandacht voor de klant, maar ook voor hoe het dier zich gedraagt. Daar stemmen wij ons advies voor producten ook op af.’
Wat horen ze het liefst?
‘Wij hebben dit jaar al een keer onder de loep gelegen.’ Dick Kraakman, eigenaar van Welgelegen, Kitchen & Drinks in Voorhout, meldde zich aan voor de Terras Top 100. ‘In 2022 eindigden wij als 18e, maar toen wisten onze medewerkers dat wij meededen. Dit jaar had ik ze niet gewaarschuwd en eindigden wij zelfs nóg hoger. Ik vond het vooral voor onze medewerkers fantastisch om van de mystery guest terug te horen hoe flexibel zij omgaan met ‘afwijkende wensen’. Dat vinden wij volstrekt normaal, maar wordt kennelijk bijzonder op prijs gesteld.’ Daar is hij vooral voor zijn medewerkers erg trots op: ‘Zij maken het iedere dag waar!’
Ewout Claassen en compagnon Hein Hoogervorst zijn nog niet zo lang bezig als Dick. ‘Wij hebben met ons bedrijf All Cleaning Products (Lisse) nog nooit onder een vergrootglas gelegen en er is nog weinig over ons gezegd.’ Maar zij weten wel wat zij het liefst horen over hun deelname. ‘Wij houden van écht netwerken: onze klanten onderling verbinden, bijvoorbeeld, en ook niet alles voor onszelf proberen te houden. Soms kun je een belangstellende beter naar een schoonmaakbedrijf doorsturen dan hem een schoonmaakapparaat voor eigen gebruik verkopen. Wij hopen dat de jury, de andere deelnemers en onze eigen klanten dat van ons herkennen.’