Met bescheidenheid maak je geen onderscheid
Er moet mij iets van het hart. Er is iets mis met de bescheidenheid van ondernemers. Want terwijl onbescheiden ondernemers geen toekomstbestendig bedrijf opbouwen en vals bescheiden ondernemers niet om uit te staan zijn, doen bescheiden ondernemers zichzelf tekort. Hoe blijf je bescheiden terwijl je je toch wilt onderscheiden? En is bescheidenheid wel een ondernemersdeugd?
Ik maak inmiddels een aantal jaren de portretten van de genomineerden voor de Sterkste Schakel van Rijnland enKennemerland. In die tijd heb ik honderden ondernemers gesproken. Ze zijn vrijwel allemaal zelf de directeur-eigenaar van hun onderneming. Soms alleen, vaak met familieleden. Ze zijn met hart en ziel verknocht aan hun bedrijf, hun medewerkers en hun klanten.
Ze doen hun werk goed – ze zijn tenslotte niet voor niets door hun klanten voorgedragen. Ik mag ze kort interviewen over hun bedrijf. Dan wil ik – voor de lezers van Rijnstreek/Kennemerland Business en voor de jury van de Sterkste Schakel – weten wát ze gedaan hebben om genomineerd te worden.
‘Ontzorgen, familiebedrijf, passie en meedenken’
Bij het begin van ieder gesprek ben ik nieuwsgierig naar het vak van de ondernemer en naar de geschiedenis van de ontwikkeling van haar of zijn bedrijf. Aan de hand van simpele vragen – wie, wat wanneer, welke, waarom – probeer ik snel een beeld te krijgen van het bedrijf. De meesten beginnen na een paar minuten vol enthousiasme te praten. Ik vind het hartstikke mooi wanneer ondernemers ‘los komen’ en mij tot in detail gaan
uitleggen wat het werk inhoudt. Maar dan komt het moment dat ik wil weten wat ze anders doen dan anderen – ze zijn tenslotte niet voor niets door hun klanten voorgedragen.Ik krijg dan vooral antwoorden als: wij werken met passie, zijn een echt familiebedrijf, ontzorgen onze klanten en denken altijd mee. Máár, omdat ze dat dus bijna allemaal zeggen is het niet echt onderscheidend.
Te bescheiden over het hóe
Mijn vervolgvraag is dan ook altijd: hóe doe je dat dan, dat ontzorgen? Hoe merkt de klant dat je een familiebedrijf bent? Hoe profiteert de klant van jouw passie en hóe denk je mee? Ik blijf net zolang doorvragen tot ondernemers het achterste van hun tong laten zien. En dat is dan het moment dat ze zeggen liever ‘bescheiden’ te zijn, niet met hun aanpak, inzet of werkwijze ‘te koop willen lopen’. Met die bescheidenheid doen ze zich volgens mij te kort. Ruimschoots te kort!
(Wij hoeven het niet te hebben over de valse bescheidenheid, want dat soort ondernemers wordt zélden voorgedragen.)
Wat beteken je voor een klant?
Waarom gaat een klant niet naar een ander? Of: waarom heeft hij zijn vorige leverancier voor jou ingeruild? Wanneer ik doorvraag dan komen er concrete voorbeelden op tafel. Over de kwaliteit en de exclusiviteit van de diensten of producten. Over de snelheid van levering of de ruime keuze. Of over het kennisniveau van medewerkers en hun specialiteiten. Zo kunnen wij deze ronde van de Sterkste Schakel – onder meer – leren dat Graphic Design voor ieder multimediaal project slechts zes tot acht weken nodig heeft, dat HGN Security naast beveiligers ook medische hulpverleners kan leveren en dat Pitch makelaars de meeste transacties ‘vóór de markt uit’ realiseert. (Deze ondernemers komen in het volgende nummer aan bod. Lees in dit nummer alvast de eerste serie profielen.)
Waarom zou je daar in vredesnaam ‘bescheiden’ over zijn? Het zijn deze praktische zaken waarmee je je klanten aan je bindt, omdat je ze iets levert dat voor hen waardevol is. Het zijn letterlijk de redenen voor het voortbestaan van je bedrijf. Klanten blijven echt geen klant omdat je een familiebedrijf bent of omdat je passie hebt.
Eerlijk duurt het langst
Het wordt helemaal schrijnend wanneer de bescheiden ondernemer later in het gesprek zegt dat lang niet alle klanten of belangstellenden weten wat het bedrijf allemaal doet. Het is – ook in mijn werkzaamheden als communicatieadviseur – de meest gestelde vraag: hoe kan ik mensen het best vertellen dat wij niet alleen A, B en C doen, maar ook D, E en F? Bescheidenheid zit hier natuurlijk in de weg. Ik vind bescheidenheid geen ondernemersdeugd. Bescheidenheid is een valkuil die je kan hinderen in het vertellen van het eerlijke verhaal.