Baker Tilly – vooruitgang begint met inzicht

‘Binnen de familie de toekomst durven bespreken is een succesfactor voor goede bedrijfsoverdracht’

‘Je bedrijf aan een private equity-partij verkopen heeft voordelen. Zij brengen vaak grote ervaring mee op het gebied van het uitbouwen van bedrijven en hebben bovendien de middelen om hier snel stappen in te zetten. Een mogelijk nadeel,’ vertelt fiscalist Sophie Gunn, ‘is het tempo waarmee zij bereid zijn veranderingen in je bedrijf door te voeren. Dat kan een cultuurschok zijn voor een familiebedrijf. Mede daarom blijft overdracht binnen de familie of werknemerskring onverminderd populair.’ Samen met accountant Willem Jan Huizinga legt ze uit waar de adviseurs van Baker Tilly op letten bij bedrijfsoverdracht van familiebedrijven.

‘Private equity is een snel groeiend verschijnsel. Enerzijds doordat kapitaalkrachtige fondsen actiever worden bij het zoeken van rendement, anderzijds doordat bedrijfsopvolging bínnen de familie minder vanzelfsprekend wordt.’ Ook in het grotere MKB is de trend van vergrijzing en kleinere gezinnen merkbaar. ‘Maar áls het maar enigszins mogelijk is dan hebben de meeste familiebedrijven er nog steeds een grote voorkeur voor om het bedrijf aan een volgende generatie of aan loyale medewerkers over te dragen.’ Bij Baker Tilly hebben ze die wens bij ieder gesprek met een ondernemer in het achterhoofd.

Drie jaar vóóraf en vijf jaar áchteraf

‘Een ideale leeftijd om aan bedrijfsoverdracht te gaan werken is vóór je vijftigste. Dat proberen wij dan ook altijd ter sprake te brengen. Vervolgens,’ lacht Willem Jan Huizinga, ‘wordt dat door de ondernemer nog jaren beleefd afgehouden, maar uiteindelijk komt het toch een keer aan de orde.’

Maar voorwaarden om optimaal gebruik te maken van gunstige overdrachtsregelingen maken het een lang traject. ‘Houd voor het gemak minstens drie jaar vóór overdracht en vijf jaar ná overdracht aan, voor de voorbereiding en de fiscale afwikkeling. Dat is nog zónder de doorlooptijd van de afstemming met de Belastingdienst en zónder de periode die je nodig hebt om met de familie (of een andere koper) overeenstemming te krijgen.’

‘Niet de balanswaarde, maar de marktwaarde’

Voor kenners en ondernemers die al met bedrijfsopvolging bezig zijn is het gesneden koek, maar voor wie zich hier nog niet in verdiept heeft kan het toch een tegenvaller zijn: ‘De Belastingdienst rekent bedrijfsoverdracht af naar de marktwaarde, niet naar de balanswaarde. En de marktwaarde is doorgaans flink hoger. Het is maar een voorbeeld van de zaken waar je goed over moet nadenken. Het loont de moeite om daar op tijd aan te beginnen. Zo kunnen wij de overdracht fiscaaltechnisch optimaal voor je inrichten.’ Die techniek is volgens Gunn en Huizinga nog niet eens het belangrijkst. ‘Juist bij bedrijfsopvolging spelen verwachtingen, verhoudingen en emoties een belangrijke rol. Als vertrouwde adviseur helpen wij daar rust en duidelijkheid te scheppen.’ 

‘Het bedrijf is groter dan jij’ 

‘Zodra je bezig gaat met het overdagen van je onderneming gaan de verhoudingen schuiven. Dat is normaal. Je onderneming is groter dan jij, en jouw plannen hebben voor velen gevolgen. Neem daarom je familie en je collega’s mee in je plannen. Wij weten uit ervaring dat het open met elkaar over de toekomst spreken een succesfactor is voor een bedrijfsoverdracht binnen de familie. Dus zullen wij er ook alles aan doen om dat te ondersteunen.’

Baker Tilly  
Churchillplein 5D, Den Haag
070 358 9000 
[email protected]
www.bakertilly.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *