‘Het belangrijkste blijft goed werkgeverschap’

Wáár halen wij goede mensen vandaan? Het lijkt al bijna een jaar onmogelijk om voldoende mensen te vinden voor het werk. Maakt niet uit hoe dat komt – corona, vergrijzing, verkeerde vooropleiding – wij hebben het ermee te doen. Hoe pakken genomineerden van de Sterkste Schakel het aan?

Er zitten natuurlijk twee kanten aan het personeelsprobleem: hoe haal je ze binnen en hoe houd je ze vast? Door groei of verloop zul je altijd nieuwe medewerkers moeten kunnen aantrekken. De vraag is of je er genoeg kunt vinden en of je je verloop zo klein mogelijk kunt houden.  

Ontwijk je personeelsproblemen

De eerste strategie om je personeelsprobleem ‘op te lossen’ is het ontwijken. Sommige ondernemers kiezen bewust voor een bedrijf zónder personeel. ‘Ik ben techneut’,  zeg Jurgen van Lent van Cypher Security, ‘geen manager.’ Hij levert beveiligingssystemen en vindt een zeer persoonlijke benadering goed passen bij zijn vak. ‘Ik ben persoonlijk 24 uur bereikbaar voor honderden klanten en ben voor hen de enige contactpersoon. Om mijn diensten te kunnen leveren heb ik geen medewerkers nodig. Wel net zo betrouwbare onderaannemers.’

Zijn collega in de sector Installatie & Techniek, Jeroen Zonneveld van De Brie Elektrotechniek, denkt er net zo over: ‘Toen mijn compagnon stopte heb ik het bedrijf alleen voortgezet. Met vertrouwde collega’s kan ik de pieken en dalen van het werk prima aan. Voor de hoeveelheid werk zou ik wel iemand erbij kunnen hebben, maar dan moet ik mijn aandacht moeten verdelen tussen mijn klant en mijn medewerker. Daar ben ik nog niet aan toe.’

Werk maken van werven

Ondernemers van grotere bedrijven – of met andere ambities – ontkomen er niet aan: personeel werven. En daar zijn vele strategieën voor, van ons-kent-ons tot het Werkgeverservicepunt, blijkt uit onze rondgang langs de genomineerden. Jaap Kea, sinds kort actief als algemeen directeur van Van Driel Automotive legt uit: ‘Onze mensen brengen zelf oude bekenden of oude collega’s naar ons toe. Dat is prettig omdat het ons tijd en geld bespaart én je zo precies weet wat je in huis haalt. Daarnaast melden wij onze vacatures alleen af en toe op Instagram of Facebook.’

Schoonmaakbedrijf Clean Trend gebruikt het internet ook, maar dan ‘andersom’. Directeur Astrid Trenidad: ‘Ik besteed regelmatig tijd aan het afstruinen van websites met werkzoekenden, werk.nl, bijvoorbeeld of werkzoeken.nl. Dat kost tijd, maar het werkt beter dan adverteren.’

Voor Helena Gheysen, marketing executive van RS Components uit Haarlem, is de aantrekkelijkheid van het bedrijf als werkgever net zo belangrijk als ‘gewone’ marketing: ‘Wij werken bewust aan onze employer branding om belangstellenden een goede indruk te geven van carrière-mogelijkheden en de stijl van ons bedrijf.’

‘Wij zijn blij verrast met het aanbod via het Werkgeverservicepunt Zuid-Kennemerland,’ zegt Cees Duijn van Innomax. ‘Voor ons eigen bureau en onze projecten vinden wij via hen kandidaten met de juiste kwalificaties. En de voorwaarden om die mensen een proeftijd te geven zijn schappelijk.’

‘Je team helpen carrière te maken’

Als je ze eenmaal hebt – de goede werknemers – dan is het zaak ze te behouden. Een mooi salaris is fijn, maar er zijn minstens twee zaken belangrijker. De eerste is perspectief. Rasondernemer Inge van der Plas heeft zes ‘mede-managers’ op de vloer van haar Rob Peetoom-vestiging in Haarlem: ‘Die wil ik allemaal helpen doorontwikkelen tot ze klaar zijn om hun eigen salon te kunnen runnen. Ambitie in een bedrijf vind ik mooi en als je die goed ondersteunt, dan kun je mensen aan je binden.’ 

Bij boekhoudkantoor Verstraten & Bergkamp hebben ze kort geleden het roer bewust omgegooid. Ruud Ort is er dit jaar begonnen als HRD-adviseur: ‘Wij groeien hard en dat moeten wij in goede banen leiden. Daarvoor zijn wij onze eigen Academy gestart, een programma om jonge ‘schoolverlaters’ én zij-instromers uit andere werkvelden een baan én een vervolgopleiding te bieden. Met uiteraard interne coaching. Als de ambitie en de belangstelling er is, dan zorgen wij wel voor de vakkennis.’ Ort draagt die manier van werken ook graag uit naar hun klanten: ‘En indien nodig helpen wij hen er ook mee.’

En dat tweede punt dat belangrijker is dan een mooi salaris? Daarvoor is het laatste woord weer aan Jaap Kea: ‘Het belangrijkste blijft goed werkgeverschap.’

www.sterksteschakel.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *