Laurens Kaashoek van Fortune Coffee: ‘Achter elke deur wordt koffie gedronken’

Na Finland en Zweden wordt er in geen enkel ander land zoveel koffie gedronken als bij ons: gemiddeld 2,4 bakjes koffie per dag per inwoner. Koffie is het smeermiddel voor werkend Nederland en goede koffie draagt bij aan een hogere medewerkerstevredenheid. Een gesprek met Laurens Kaashoek over waarom koffie zo belangrijk is in het MKB.

“Nederland vindt koffie belangrijk”, stelt Laurens Kaashoek van het bedrijf Fortune Coffee. “Hoe belangrijk blijkt uit het feit dat de meeste Nederlandse bedrijven hun medewerkers gratis koffie verstrekken, in tegenstelling tot veel andere Europese landen. Mensen vinden het raar als ze voor hun koffie moeten betalen. Ook in veel winkels, in meubelzaken en in autoshowrooms kun je overal koffie krijgen. De markt is groot. Achter elke deur wordt koffie gedronken. En de koffie wordt steeds beter, zowel thuis als op het werk. Mensen willen er best geld aan uitgeven en zullen er niet snel op bezuinigen, als het maar goede kwaliteit is.”

Stevige groei
Fortune Coffee, waar Laurens Kaashoek sinds 2005 franchisenemer is, levert
koffie en koffieautomaten en aanverwante producten aan bedrijven in het midden- en kleinbedrijf en aan scholen en verenigingen. De keten van franchisenemers zit in heel Nederland en is ingedeeld in regio’s. Een van de regio’s is die van Laurens Kaashoek. Zijn klanten zijn te vinden in Rijnland (Bollenstreek, Leiden en Alphen aan den Rijn) en in de gebieden rond Zoetermeer, Delft en Den Haag. De omzet van zijn bedrijf groeit stevig; Fortune weet een steeds groter aandeel in de koffiemarkt te veroveren.
Dat heeft alles te maken met de filosofie van het bedrijf, dat veel waarde hecht aan kwaliteit en service. “De service zal bij ons nooit wegbezuinigd worden, kwaliteit en service zitten in onze natuur”, zegt Laurens. Om die belofte waar te maken, heeft het bedrijf technisch adviseurs in dienst die in het bezit zijn van barista-papieren en dus verstand hebben van koffie. In een cyclus van 2 tot 16 weken bezoeken zij de klanten om de koffievoorraad aan te vullen, eventueel de koffieautomaat na te kijken en bij te stellen. Tijdens hun rondjes hebben de adviseurs persoonlijk contact met hun klant en dat maakt het verschil, wat blijkt uit de hoge klanttevredenheidscijfers die Fortune Coffee scoort. Laurens: “Alles draait om aandacht. De klant heeft één aanspreekpunt voor de bezorging, het onderhoud en de verkoop. En omdat onze koffie-adviseurs hun eigen klanten hebben, zorgt dit voor meer betrokkenheid.”

Maatschapschappelijk verantwoord ondernemen
Ook in coronatijd ging het werk door. Laurens: “Veel MKB-bedrijven waren in die periode gewoon open in tegenstelling tot grote concerns en overheden. Ondanks thuiswerken waren er altijd wel mensen aanwezig. Omdat wij vooral in het MKB zitten, hadden we dus niet heel veel last van de coronacrisis. Sowieso is het drinken van koffie niet zo crisisgevoelig. Koffie is een relatief kleine kostenpost en ook als het wat minder gaat, wordt er toch koffie gedronken. Maar waar nodig denken we graag mee met bedrijven en zoeken we naar goedkopere alternatieven. Het is geven en nemen. De sociale component hoort er ook bij. Daarom hebben wij in onze magazijnen ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken, ondersteunen we koffieboeren in Oeganda en recyclen we automaten die afgeschreven zijn. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit echt in onze genen.”

Vanwege het feit dat er altijd koffie wordt gedronken en omdat de persoonlijke werkwijze van Fortune Coffee voor de klant echt klopt, is Laurens Kaashoek positief gestemd over de toekomst. Extra inzet van mensen, die op bezoek gaan bij bestaande en potentiële klanten, moeten zorgen voor een extra aanwas van klanten en meer verkoop. “Overal zijn nog kansen”, zegt Laurens optimistisch. “Ondanks dat we in bepaalde gebieden marktleider zijn, zijn er toch nog genoeg plekken waar we mogelijke klanten voorbijrijden en dat is zonde.”

Proeverijen
Om klanten over de streep te trekken, organiseert Fortune Coffee regelmatig proeverijen bij bedrijven. “We gaan langs in de pauze, vragen mensen naar hun oordeel en leggen uit wat het verschil is tussen bijvoorbeeld vriesdroogkoffie en koffie van gemalen bonen. Hierdoor kweek je bij de medewerkers begrip voor de keuzes die hun bedrijf maakt. Het leuke is dat iedereen binnen een bedrijf een mening heeft over de koffie: de medewerkers, de facilitair manager maar ook de directeur-eigenaar. Want met
goede koffie straal je iets uit: gastvrijheid en kwaliteit.”

Fortune Coffee regio Rijnland
Schotlandlaan 24
2391 PP Hazerswoude-Dorp
T 0172 404 207
I [email protected]
E [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *