1+1=3

Binnen ons kantoor is er een anekdote over onze oud partner Cees Driebergen. Hij had vroeger de rol van Kadi (kantoor directeur) en sprak dan ook met sollicitanten. Tijdens een sollicitatie-ronde voor een nieuwe medewerkster voor het secretariaat stelde hij de vraag: hoeveel is een plus een? 

De antwoorden verschilden sterk. De eerste zei: twee, met een uitdrukking op haar gezicht van ‘denken ze dat ik gek ben of zo?’. Nummer twee antwoordde ‘wat jij wilt dat het is’. Volop meegaandheid dus. Nummer drie zei ‘het zou mooi zijn als het drie is’. Op de vraag wie hij aangenomen had, stelde Cees: de knapste natuurlijk! Cees kennende was doelde hij daarbij op uiterlijk. 

Een en een is drie. Voor een accountant natuurlijk een rare uitspraak, als je hem letterlijk neemt. Maar haak je aan bij wat nummer drie in de anekdote zei, dan kom je tot een ander inzicht. Ik moet erbij denken aan synergie. Dat woord komt in economische context vaak naar voren bij fusies en overnames. Doel van een dergelijke transactie is vaak niet alleen uitbreiding van de omzet of activiteiten, maar ook gebruik maken van de mogelijkheden die de overname biedt. Dat kan van alles zijn: boxruimte die bedrijf A op bepaalde dagen over heeft en bedrijf B op die dagen juist tekort komt, een machine die niet volop gebruikt wordt en door het samengaan veel meer uren rendabel is. 

Ook zonder overname kan ik me synergie voorstellen in een bedrijf. Dat kan door mensen eens over de grenzen van hun afdeling heen te laten kijken. Handelingen gebeuren vaak op een bepaalde manier, zonder dat er met frisse blik gegeten wordt of het ook anders – lees handiger, sneller – kan. Of, sterker nog, of dat wat gedaan wordt toegevoegde waarde heeft. Onlangs was een van onze medewerkers bij een klant aan de slag. Hij stelde de vraag ‘waarom maak je dat overzicht?’. Degene vertelde dat hij dat deed omdat iemand anders dat 

altijd nodig had. Na een aantal vervolg waarom vragen kwam hij er achter dat het overzicht bij de laatste in de rij in de la verdween zonder dat hij er ooit wat mee deed! Zonde van alle tijd die erin gestoken wordt. De frisse blik en de waarom vragen brachten dit naar boven. 

Benieuwd wat in jouw bedrijf een frisse blik op kan leveren? Probeer het eens uit. Misschien levert dat wel de 1+1=3 winst op!

PETER DE BOER
Accountant, Partner Driebergen Accountants
www.driebergenaccountants.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *