De auto’s van tegenwoordig zijn uitgerust met piepjes en andere middelen om te hard rijden te voorkomen. Dat is handig, zeker tijdens de autotestdag van Rijnstreek Business, waarop de verleiding groot is om het gaspedaal diep in te trappen. Toch viel er bij een van de zeventien deelnemers op 9 oktober een bekeuring van 126 euro op de deurmat wegens te hard rijden.
Het was een mooi gezicht. Zeventien glimmende bedrijfswagens, opgesteld in een halve cirkel op het centrale plein op de boulevard in het centrum van Katwijk. Voor het eerst in de historie van de bedrijfswagentestdag fungeerde strandpaviljoen Zee en Zon als gastheer voor de testrijders en autodealers van de bedrijfswagentestdag editie 2019, die vier deelnemers meer telde dan die van vorig jaar.
Mannending
De keus voor Zee en Zon bleek een gouden greep, want de ontvangst binnen in de strandtent was allerhartelijkst, terwijl de fotograaf buiten prachtige plaatjes kon schieten. Weliswaar pakten zich grijze wolken samen boven het Katwijkse strand, maar de regen zou pas later op de dag in volle hevigheid uit de lucht vallen.
In het strandpaviljoen bevond zich rond de klok van negen uur een mooie dwarsdoorsnede van het regionale bedrijfsleven, waaronder een hoveniersbedrijf, een koerier, een loodgietersbedrijf, een groentehandelaar, een aannemer en twee bouwmarkten. Opvallend: onder de aanwezigen was geen enkele vrouw; de bedrijfswagentestdag anno 2019 is vooralsnog een mannending.
Elektrisch rijden
De aanwezige autodealers hadden voor de testrijders de nieuwste modellen bedrijfsauto’s meegenomen van uiteenlopende merken, waaronder een elektrische Mercedes Vito maar ook een imposante Amerikaanse Dodge Ram.
Na een voorstelrondje in Zee en Zon zochten de testrijders met hun dealer de auto op waarmee ze tijdens hun werkdag de weg op gingen, terwijl de eigen wagen een veilig en gastvrij plekje had gevonden in de gerenommeerde Katwijkse parkeergarage onder het duin. Rond de klok van half vijf druppelden de deelnemers aan de bedrijfswagentestdag weer binnen in het strandpaviljoen, waar de borrel en de bittergarnituur klaarstond.
Tijdens de borrel volgde een rondje ervaringen uitwisselen. Zoals altijd leverde dat een aantal hilarische momenten op. Zonder blikken of blozen meldde een van de deelnemers dat hij heerlijk 300 kilometer had afgelegd, terwijl een andere testrijder toegaf dat hij 120 kilometer per uur had gereden op een weg waar 70 was toegestaan.
Verkeerd inparkeren
De chauffeur van de enige elektrische auto deze dag, bekende dat het even wennen was, maar hij was tevreden over het bereik van 150 kilometer per dag. “Dat is voldoende voor mijn regionaal werkende bedrijf, dus wie weet… Elektrisch rijden zou goed passen bij de groene uitstraling van mijn bedrijf.” Ook de testrijder van de Dodge was te spreken over zijn ‘super truck’. “De auto is niet bepaald compact, maar na twee keer verkeerd inparkeren ben je er wel aan gewend.”
Het algemene oordeel van de testrijders was dat je niet merkt dat je in een bestelwagen rijdt. “Het voelt alsof je in een personenauto rijdt, zelfs als er een aanhanger achter hangt”. En een andere rijder: “Een perfecte directieauto waarin je zonder problemen klanten kunt meenemen.”
‘Te luxe’
Over het geproduceerde motorgeluid waren veel chauffeurs erg te spreken. “Je hoort hem niet.” Ook over handige technische extraatjes zoals een achteruitrijcamera was iedereen lovend, al vond een enkeling zijn auto ‘te luxe’.
Maar in het eindoordeel van een van de testrijders kon iedereen zich volledig vinden: “Ik heb het vandaag erg naar mijn zin gehad.” Dit werd onderstreept met een dankbaar applaus toen bladmanager en organisator Paul Schelvis na het rondje ervaringen uitwisselen een einde maakte aan het officiële deel van de dag, waarna nog een gezellig uurtje borrelen volgde in strandpaviljoen Zee en Zon, terwijl buiten de regen inmiddels met bakken tegelijk uit de hemel viel.
Klik HIER voor de digitale versie van Rijnstreek Business 9 met alle testverslagen.