MOL maakt klanten blij met actueel inzicht in cijfers

“Voor één van onze opdrachtgevers doen wij de administratie van een project dat al zeventien jaar loopt”, vertelt Peter de Mol, “Al die tijd leveren wij continu inzicht in de exacte stand van zaken.”

GENOMINEERD VOOR DE STERKSTE SCHAKEL 2020


Deze bijzondere vorm van werk is hét paradepaardje van het bedrijf. “Hoe uitdagender, hoe beter.” De Mol en zijn collega’s nemen de naam van hun bedrijf heel letterlijk. “Wij heten geen accountant of boekhouder, maar ‘MOL Bedrijf en Financiën’. ‘Bedrijf’ staat voorop. Daarmee willen wij laten zien dat de continuïteit van de onderneming voorop staat. Administreren en boekhouden kan iedereen, cijfers beoordelen en adviseren over het bijsturen van een onderneming is iets moeilijker.”

Uitdagende klanten zijn het leukst
Voor het team van MOL zijn er twee soorten klanten het meest interessant: “Start-ups en (bouw)projecten vinden wij het leukst. De eerste omdat zo’n onderneming nog alle kanten op kan gaan. Dat geeft uitdagingen in het bijhouden van de juiste administraties, de financiering en de waardering. Projecten zijn uitdagend omdat ze vaak meerdere jaren duren en omdat ze lós van de ‘gewone’ bedrijfsvoering beschreven én gecontroleerd moeten worden.” Die klanten komen uit allerlei sectoren – IT, horeca, bouw – en ze zijn er van héél groot tot éénpitters. “Door mond-tot-mondreclame hebben wij nu ook opdrachtgevers uit Engeland, Canada, Finland en Israël.”

Projectadministraties geven beter inzicht in ‘morgen’
Als het aan De Mol ligt dan zouden meer ondernemers projectadministraties moeten hanteren. “Ik heb echt goede redenen om daar enthousiast over te zijn. Je krijgt er zoveel meer inzicht door.” Tegenwoordig weet een ondernemer vaak prima hoe de actuele stand van zaken is. “Maar door goed projectbeheer kun je ook weten hoe je er morgen, volgende maand, volgend jaar bij staat.” Een bouwproject is het standaardvoorbeeld. “Projectbeheer kun je loslaten op alle mogelijke werkzaamheden: een scheepsreparatie, een IT-project, een grote productieklus of de organisatie van een evenement.”

Meer inzicht, meer advies
Hoe meer inzicht je hebt, hoe makkelijker je kunt bijsturen. “Het doel van inzicht staat bij ons altijd voorop. Je wilt voor je klant weten welke resultaten hij heeft behaald. En nog liever wil je weten waar het in de toekomst naartoe gaat. De stap van uitleggen wat de cijfers betekenen naar suggesties geven voor bijsturen is daarbij klein.” Ook daarom staat ‘Bedrijf’ bij MOL voorop. “Alles dat wij registreren en berekenen draait – gevraagd en ongevraagd – uit op meedenken, advies en suggesties.”

Je krijgt de klanten die bij je passen
“Wij vinden het belangrijk om met onze opdrachtgevers te kunnen sparren. Wij denken dat ze ons daarvoor inhuren. Zodoende krijgen wij de klanten die bij ons passen.” Sinds De Mol het bedrijf in 2001 overnam is het bedrijf dan ook stevig gegroeid. “Ik denk dat dat door ons enthousiasme komt. En het is natuurlijk mogelijk gemaakt door de prachtige ontwikkelingen op het gebied van (online) automatisering.”

MOL Bedrijf & Financiën
Voorschoterweg 29, Valkenburg
T 071 403 1529
E [email protected]
W www.molbf.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *