Bij ons bezoek aan genomineerden voor de Sterkste Schakel vragen wij altijd naar hun inzet van (e-mail)nieuwsbrieven. De ervaringen zijn zeer gevarieerd. Daar zijn verschillende redenen voor.
De privacywetgeving is één van de belangrijkste. Het bedenken van de juiste inhoud ook.
Tekst: Hans van Dalen, Van Dalen communicatie – Leiden
Klein of groot, iedereen heeft er wat aan
Je hoeft geen groot bedrijf te zijn om je klanten en relaties actief te informeren over je bedrijf. Het verzenden van nieuwsbrieven is door het zo goed als wegvallen van verzendkosten voor iedere ondernemer haalbaar geworden. Door de flexibiliteit van een e-mailtje maakt het ook niet zoveel meer uit of je een lang of kort verhaal te vertellen hebt. Er kunnen heel makkelijk foto’s en animaties meegestuurd worden, én – last but not least – met een nieuwsbrief kun je mensen naar je site doorverwijzen.
Nieuwe menu’s, aanbiedingen en uitnodigingen
Dus gebruiken genomineerden van de Sterkste Schakel het. De Munt eten en drinken in Bodegraven stuurt minstens het nieuwe seizoensmenu rond, BeGe aandrijftechniek in Sassenheim stuurt maandelijks een mail met verschillende onderwerpen. Manege Xenophon houdt paardrijders maandelijks op de hoogte van het programma. Tandarts CTI Warmond stuurt geen aanbiedingen, maar maakt wel een kwartaalmail: “Om mensen te informeren”. Zelfs Auto Romviel in Hillegom stuurt af en toe een mail rond: “Wij nodigden relaties uit voor het 12,5-jarig bestaan. Er kwamen drie keer zoveel mensen als gedacht.”
Adressenbestand en AVG
Sinds vorig jaar de nieuwe privacywetten van kracht werden vraagt men zich af wat er wel en niet mag. Héél kort door de bocht komt het erop neer dat u een goede reden moet hebben om de gegevens van een bestaande relatie te gebruiken. Uw huidige en recente klanten vallen onder de bestaande relaties. En die bestaande relaties hebben er een redelijk belang bij wanneer u hen op de hoogte houdt van product- en prijsontwikkelingen. Of van de stand van zaken van uw bedrijf. Het is géén goed idee om onder uw eigen relaties reclame te maken voor de winkel van uw buurman. En ook niet om eens een nieuwsbrief te sturen naar de leden van de plaatselijke voetbalvereniging.
Overigens blijkt in onze ervaring dat ondernemers, groot en klein, het al lastig genoeg vinden om een goed bruikbaar bestand van hun eigen relaties aan te leggen en te onderhouden.
Zo’n mail moet welergens over gaan
In het voorbeeld van Auto Romviel (hierboven) zit eigenlijk het belangrijkste voor een goede e-mailnieuwsbrief verstopt: het moet wél ergens over gaan! Veel ondernemers zijn bang hun relaties te vervelen. Daar zit wat in. Daarom presenteert Bezemer Fitness, bijvoorbeeld, in de ene nieuwsbrief een nieuwe trainer en in de andere een vakantie-aanbieding. Terwijl Arco Metaal maandelijks een ander soort toepassing van hun werk laat zien.
Je verveelt je klant nooit met iets waar hij wat aan heeft
De truc is om je te verplaatsen in de huid van de ontvanger en voor hem antwoord te geven op de vraag: Nou en? Waarom moet ik dit zien?
Een beetje ondernemer – en zeker de genomineerde voor de Sterkste Schakel – heeft zo’n antwoord. Met je product of dienst, de prijs, de manier van levering kun je je relaties een dienst bewijzen. Daar zit vaak genoeg vermeldenswaardig nieuws tussen. Als je dat nieuws goed geschreven, afwisselend, mooi vormgegeven en vooral netjes verdeeld over het jaar rondstuurt dan kun je heel veel plezier hebben van een e-mailnieuwsbrief.