Op de speeddatingmiddag van de deelnemers aan de Sterkste Schakel heeft Henk Griffioen, eigenaar van That’s Lease, sinds drie jaar zijn eigen tafeltje. “Ik vraag iedere ondernemer hóe hij of zij met zijn zaak in de maatschappij staat. En dan ben ik heel benieuwd naar de verhalen die daar achter zitten.” Waarom doet hij dat?
Griffioen benaderde drie jaar geleden de organisatie van de Sterkste Schakel met het voorstel om maatschappelijk betrokken ondernemerschap extra in het zonnetje te zetten. “Geen ondernemer werkt in een isolement. Iedereen koestert zijn relaties op een manier die hem past. Maar er zijn ondernemers die daar nog een schepje bovenop doen. Dat vind ik mooi en het belonen waard.”
Wie goed doet, goed ontmoet
Hoe meet je maatschappelijke betrokkenheid? Griffioen: “Wij gaan niet vragen naar cijfers. Ik hoef niet te weten hóeveel mensen met een rugzak een onderneming in dienst heeft, hoeveel energie ze besparen of hoe groot het sponsor-budget is. Wij zijn wél nieuwsgierig naar het verhaal dat erachter zit. En dus met wélke bedoeling een ondernemer dingen doet die niet zakelijk lijken te zijn.” Uit zo’n verhaal blijkt vaak wel hoeveel tijd ondernemers in dit soort zaken steken. “Soms lijkt het gewoon een hobby. Maar als je dan nagaat hoeveel impact mensen hebben, dan vind je mooie acties.”
Kerstdiners, sportsponsoring, kinderen met hartkwalen
Wie wonnen de prijs in de voorgaande jaren? Griffioen: “De eerste MMBO Penning hebben wij uitgereikt aan de Leeuwenhorst voor hun jaarlijkse kerst-diner voor alleenstaande ouderen en hun gehandicaptenwandelingen. Vorig jaar won P. van ‘t Wout Vijzel- en Funderingstechnieken, voor hun inzet voor de stichting Groot Hart. Piet van ’t Wout betrekt jaarlijks tientallen ondernemers bij activiteiten voor deze stichting die racedagen organiseert voor kinderen met een hartafwijking. Van ’t Wout kwam achteraf nog naar mij toe: dit was de prijs die hij wílde winnen, zei hij.”
Hoe maatschappelijk betrokken zijn ondernemers? “Een helft van de ondernemers doet helemaal niets, de andere helft doet iets voor zijn omgeving. De ondernemers die wat voor hun omgeving doen zijn ook weer in twee groepen op te delen: zij die vaak meerdere activiteiten sponsoren en zij die zelf actief deelnemen aan activiteiten. Uit die laatste groep kiezen wij een winnaar voor de MMBO Penning.” Griffioen is zelf al jaren lid van een zogenaamde netwerkclub. “Dat is mijn hulpmiddel voor maatschappelijke betrokkenheid. Onze club ondersteunt heel direct personen en activiteiten met geld of organisatie. Het maakt mij echt niet uit wát een ondernemer doet, maar voor mijzelf krijg ik de meeste voldoening uit zélf iets doen in mijn directe omgeving.”
‘Wij doen het voor de winst’
Moet maatschappelijke betrokkenheid iets opleveren? Griffioen: “Je verdient niet met maatschappelijke betrokkenheid. Maar een goede ondernemer is vaak wel iemand die vanuit zichzelf in staat is om anderen te laten delen. Wanneer je dat hebt geleerd heb je mentale rijkdom gewonnen.”