De meeste verkoop mag dan wel online zijn tegenwoordig, maar Dingeman Hoek, bloemengroothandel, importeur, commissionair, is een bedrijf van persoonlijke relaties. “Wij gaan actief op pad om afnemers te bezoeken. En wij bezoeken ook de kwekers. Wij zijn de schakel tussen die twee partijen en willen echte relaties met hun aangaan.”
Terwijl wij Peter Hoek spreken verrijst in Rijnsburg het nieuwste, modernste pand in de bloemenwereld. Dat is geen grootspraak, maar realiteit. Want in het voorjaar van 2019 gaan daar de robots aan die volautomatisch de bestellingen van de klanten van Dingeman Hoek bij elkaar gaan pakken. “Wij moeten inzetten op efficiency. Want de omloopsnelheid is hoog en de orders worden kleiner en gevarieerder. Dit nieuwe pand is voorlopig de kroon op ons werk. In de afgelopen jaren zijn wij sterk gegroeid door de overname van andere bloemenhandelaren. Het samenvoegen van al die stromen is belangrijk werk.” Daarmee is het bedrijf van Hoek van bloemenwinkel in Katwijk uitgegroeid tot één van de handvol middelgrote spelers in de Nederlandse bloemenmarkt.
‘Jullie hebben nu voor altijd voorrang’
Dingeman Hoek mikt op een zo goed mogelijke rol tussen de kwekers en de afnemers. Voor de afnemers betekent dat het kunnen bieden van een groot, kwaliteitsaanbod. “Daarvoor hebben wij ruim 4.000 variëteiten op voorraad. Die bieden wij aan via onze webshop, die wij natuurlijk ook als app beschikbaar hebben. En uiteraard kan je ook altijd bellen. Wanneer klanten ons vragen ‘Heb je dat écht staan?’, dan zijn wij het meest tevreden.”
Maar die partijen moeten wel ergens vandaan komen. Daarvoor struinen de inkopers van Dingeman Hoek de hele wereld af. “Wij vinden het belangrijk om zelf te zien waar de bloemen vandaan komen. En wij vinden het belangrijk dat de kwekers en hun arbeiders dan ook zien wáár hun werk naartoe gaat. Dus nodigen wij klanten uit om met ons mee te gaan naar Italiaanse kwekers. Of nodigen wij
Colombiaanse kwekers uit in Nederland – die zijn zelfs bij Peter thuis komen eten.” De arbeiders van die Colombiaanse kwekers zijn wij een attentie gaan brengen. “Een kleinigheid”, vertelt Lianne de Boer, marketeer van Dingeman Hoek, “gewoon sleutelhangers met klompjes. Maar toen kregen wij wel terug dat het gebaar enorm op prijs werd gesteld: ‘Jullie hebben nu voor altijd voorrang’.”
‘Omdat het goed is voor de klant’
Waarom zou je als handelaar zoveel tijd en aandacht besteden aan goede relaties met de kwekers? “Omdat het goed is voor de klant. Goede afspraken met kwekers levert namelijk kwaliteit, leveringszekerheid en stabiliteit van de prijzen. Maar het betekent ook dat kwekers ons meer betrekken bij hun werk. Zo kunnen wij kennismaken met nieuwe variëteiten die ze aan het ontwikkelen zijn. En noviteiten zijn heel aantrekkelijk voor de betere bloemisten die wij als afnemers hebben.”
Mensenwerk
Peter Hoek heeft zijn bedrijf laten groeien door overal goede relaties te leggen. “En ik omring mij graag met verstandige mensen die ik de vrijheid kan geven te doen wat nodig is.” Kennelijk is bloemen verkopen toch vooral mensenwerk.
Dingeman Hoek Groep
Laan van Verhof 63, Rijnsburg
T 071 409 0600
E [email protected]
W www.dingeman.nl