Genomineerd voor De Sterkste Schakel 2019: M. Luik Rioolservice Alphen aan den Rijn

Martin Luik van Rioolservice Alphen moest er niets van hebben toen een maat hem vroeg om een paar dagen mee te helpen in een rioolbedrijf. Maar inmiddels is het bedrijf van hem zelf. “Hoe gekker en moeilijker, hoe beter. Wij hebben het dankbaarste beroep van de wereld, want wij lossen de problemen altijd op.”

De vriend die hem vroeg om hulp heeft een wereld voor Luik geopend. “Daarvoor was ik opgeleid als hovenier, heb ik ook gewerkt als stratenmaker en als sloper. Ook zwaar werk. Maar rioolservice is mooier: mensen zijn blij als je komt en weer blij als je weggaat. Ons werk houdt pas op wanneer het klaar is. Maar dat is geen reden om er lekker lang over te doen. De verwachtingen van je klant zijn dus groot. Het is prachtig werk om daar keer op keer aan te voldoen. Inmiddels telt hij vele tientallen klanten onder vastgoedbeheerders, woningbouwcorporaties, VVE’s en aannemersbedrijven. En nog meer onder particulieren.

Het begint altijd bij ‘rampjes’
Bij rioolproblemen is er altijd meteen sprake van een ‘rampje’. Het is vies, het is altijd onverwacht en meestal buiten kantoortijden. Zitten klanten dan op je te wachten? “Ja en nee, natuurlijk. Het zou volstrekt normaal zijn om rekening te houden met lekkages of verstoppingen door ouderdom en slijtage. Toch doet niemand dat. Het is zelfs zó ongewenst dat zoiets simpels als een periodieke inspectie op basis van een onderhoudscontract in onze branche niet van de grond af komt.” Dat is vreemd, want specialisten als Luik weten natuurlijk dat verstoppingen en lekkages altijd door dezelfde zaken worden veroorzaakt. “Ik vind het niet erg, want de tevredenheid van de klant wordt er niet minder door. Vanwege onze service bij een incident, het naken van afspraken en redelijke tarieven komen ze toch wel terug.”

Plezier in eigen onderneming
“Het is voor mij en mijn onderneming het beste wanneer ik zelf zoveel mogelijk ‘buiten’ aan het werk ben, onder de mensen en met de mensen. Daar kan ik het verschil maken bij het omgaan met de klant of het omgaan met het probleem.” Hij zegt het bij de vraag naar zijn toekomstplannen. “Wij zijn nu met vijf m/v en hebben niet te klagen over klandizie. Dan tel ik mijzelf mee, terwijl ik ook het werk moet verdelen. Binnenkort starten wij dus met een vaste telefonist die meldingen moet opvangen en doorgeven. Zo houd ik tijd over om mijn gezicht te laten zien bij de werken.” Zo bouwde hij een klantenkring op die hem trouw bleef toen hij de kans kreeg het bedrijf helemaal zelfstandig voort te zetten.

Niet te hard groeien
Luik vindt werken op plezier en op gevoel belangrijk: “Wij hebben een jong team en zijn allemaal gemotiveerd. Ik vind het veel belangrijker voor mijn klanten om de sfeer van het huidige team vast te houden dan om hard te groeien met mijn bedrijf.” Hij moet tenslotte ook tijd overhouden om te zingen . . . https://bit.ly/2pO4GfV

M. Luik Rioolservice Alphen aan den Rijn
Albert Einsteinweg 23B
T 0172 748 117
E [email protected]
W www.rioolservicealphen.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *