Het geheim van de Sterkste Schakel in 8 vragen

Vijf jaar was Guus Kil voorzitter van de jury van De Sterkste Schakel. Vanaf dit jaar neemt Robin Peereboom die plek van hem over. Guus nam in 2011 deel aan de verkiezingen met zijn bedrijf Bron Drukwerkveredeling en Robin in 2010 met zijn bedrijf Patisserie Vermeer. Snel daarna  traden zij allebei toe tot de jury. Wat kunnen zij over de Sterkste Schakel verklappen?

Hoe win je De Sterkste Schakel?
Guus Kil (GK): ‘Met enthousiasme voor je werk. En waar ik zelf altijd naar keek: of de héle organisatie de klantgerichtheid van de ondernemers draagt. Daarom vind ik het een pluspunt wanneer de genomineerde ondernemer zijn medewerkers bij de Sterkste Schakel betrekt. Die wil je als jury dus ook vragen kunnen stellen.”

Robin Peereboom (RP): “Je moet als deelnemer op een aantal verschillende terreinen goed scoren. Het gaat om service en klantvriendelijkheid, maar ook om klantkennis en marketing. Het komt vaak genoeg voor dat bedrijven op één of meerdere terreinen uitblinken. Maar de jury kijkt toch echt naar een evenwichtige totaalscore.” 

Waar moet een jurylid op letten?
Voor Guus begint dat al bij binnenkomst van de jury: “Is het bedrijf schoon en is het bekend dat er een jurybezoek is? Wij zijn net zo goed bezoekers van een bedrijf als de klanten. Dus letten wij er ook op of wij net zo goed, maar zeker niet beter, als klanten ontvangen worden.”

RP: “Bij aanmelding worden alle genomineerden al geïnterviewd. Daarbij krijgen ze een vragenlijst die hen al een spiegel voorhoudt. Als jury ga je dieper in op de uitkomsten van die ‘zelfbeoordeling’. Dus willen wij zelf zien of de genomineerde realistisch heeft geantwoord. En misschien willen wij wel doorvragen of hij of zij sindsdien zaken heeft aangepakt.” Maar uiteindelijk beamen Guus en Robin allebei dat juryleden zelf ook ondernemers zijn. “Die kunnen ook prima op basis van hun intuïtie tot een oordeel komen.”

Wat ís klantgerichtheid?
RP: “Klantgerichtheid is de mate waarin een heel bedrijf zich heeft aangepast aan het bedienen van zijn klanten. Je verwacht dat ondernemers voor hun klanten tot het uiterste gaan. Tegelijkertijd heeft dat ook altijd een grens, en daar kun je een spannend gesprek over hebben.”

GK: “Klantgerichtheid is de glimlach op het gezicht van een klant. Met andere woorden: hoe reageert jouw klant, wanneer ik de naam van jouw bedrijf noem. Dat willen wij dan ook weten van de klanten van de genomineerden.” “En weet je wat zo leuk is tegenwoordig”, vult Robin aan, “je kunt dat vaak al terugvinden in het commentaar op de Facebook accounts van bedrijven.”

Hoe vergelijk je bedrijven uit verschillende branches?
GK: “Jaarlijks komen álle juryleden bij elkaar voor het grote juryberaad nadat zij in teams de genomineerden van verschillende branches hebben bezocht. Per team hebben zij dan een top drie opgesteld. Daarna is het aan de teamcaptains om elkaar te overtuigen van de kwaliteiten van hun nummers één om samen tot een ‘overall winnaar’ te komen. De teamcaptains moeten daarin dus hun mannetje staan.”

RP: “Binnen de juryteams wordt dus al gekeken naar de klantgerichtheid zelf. Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat wij vanaf dit jaar wat preciezer gaan meten hóe klantgericht een ondernemer is.”

Wat heeft een ondernemer aan (de nominatie van) de Sterkste Schakel?
RP: “Het is altijd leuk wanneer je door een klant of zakelijke relatie bij de organisatie wordt getipt. Dat is toch een bewijs van tevredenheid. Maar de Sterkste Schakel is vooral een evenement waarvan je kunt leren. Je kunt jezelf vergelijken met anderen, je wordt flink aan de tand gevoeld door een jury en het is een goede aanleiding om na te denken over je bedrijf. Tenslotte levert het publiciteit op.”

GK: “Ja, en dat is nog maar wat je zomaar krijgt. Je kunt er ook zelf wat mee doen. Want die spiegel die je krijgt voorgehouden kun je samen met je personeel bespreken en je kunt zelfs je klanten betrekken bij het proces. Dat dat je bedrijf sowieso ook commercieel vooruit helpt spreekt voor zich.”

Wat is het leukste van De Sterkste Schakel?
GK: “Ik vond het vooral leuk om bij al die verschillende ondernemers over de vloer te komen. Het is prachtig om hun enthousiasme te zien en te luisteren naar ieders eigen manier om zaken aan te pakken.”

RP: “Ik vind het raakvlak dat je deelt met alle ondernemers het leukst. Je gaat vriendschappelijk met elkaar om, of je nu in dezelfde branche zit of niet. En je bespreekt toch dezelfde aandachtspunten met elkaar.”

Wat is leuker: jurybezoek of pitch?
GK: “Jurybezoek. Je zit er dan dichter op en je krijgt meer uitleg van zaken.”

RP: “Pitch. Het is spannend om te zien of de ondernemer ook onder tijdsdruk goed kan verwoorden wat hij of zij voor zijn klant betekent.”

Wat moet er veranderen aan De Sterkste Schakel?
GK: “Ik kan alleen iets zeggen over het jurywerk. Het blijft een uitdaging om op een eerlijke manier ondernemers in te delen in de juiste sector. Daarnaast zou een beetje meer tijd voor de jurybezoeken prettig zijn.”

RP: “Het meetbaar maken van de beoordeling vind ik belangrijk. Het helpt al dat er dit jaar een uniforme vragenlijst voor de jurylijst komt die ‘matcht’ met de beoordeling door de genomineerden zelf.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *