Jim en Dave Zandvliet zijn de twee gezichten van de directie van J.M. Garage- en Bedrijfsdeuren. Het zijn broers die tien jaar geleden op jonge leeftijd het bedrijf van hun werkgever overnamen. “Een ding houdt ons dagelijks gaande: de ambitie om iets te doen wat een ander niet wil of niet kan. En wij willen het simpel houden voor de klant.” Het leidt wel eens tot onverwachte oplossingen.
“Een deur leveren die niet bestaat en waar anderen je voor gek voor verklaren is dus het leukste. Zo is onze meest recente specialiteit een dubbel openslaande loopdeur ín een grote overheaddeur. Onze klant had echt heel goede redenen om dat te willen en wij houden van dit soort uitdagingen. Uiteindelijk hebben wij de deur eerst in proefopstelling in onze eigen hal opgebouwd om te zien of het zou lukken. Inmiddels draait-ie naar tevredenheid bij de klant.”
Goede service is meer waard dan een groot merk
“Sommige merken deuren rekenen goud geld voor after-sales. Daar betaal je je blauw aan extra afstandbedieningen, reserve-veren of nieuwe deurpanelen. Wij hebben er van tevoren over nagedacht wat onze plek in de markt zou moeten zijn. Wij hebben gekozen om ‘merkloos’ te gaan werken en ons te concentreren op echte, directe service.”
Daarom hebben zij voor hun (service)monteurs grote bedrijfsbussen. “De bussen zijn onze rijdende voorraad. Wij hebben zoveel bij ons dat wij vrijwel iedereen met een onderhouds- of reparatievraag meteen kunnen helpen. Er is geen tweede rit nodig en dus komen er ook geen administratieve of commerciële handelingen bij.”
Tijd voor de klant
“Wij maken tijd voor ieder bezoek aan een klant. Wij roosteren zelfs maar 70% van onze tijd in, om tijd over te hebben voor pech- en noodgevallen. Tweederde van ons werk bestaat uit onderhoud en storingen, het laatste deel is montage van nieuwe deuren. Bij de reguliere onderhoudsbezoeken heb je tijd om met de klant het gebruik, de stand van zaken en toekomstige ontwikkelingen te bespreken. En bij informatieverzoeken stappen wij altijd in de auto. Toch willen wij er nog meer tijd in steken om met facilitair directeuren van klanten in contact te komen.”
In de toekomst nog meer doen
Je zou denken dat er in deuren niet veel ontwikkeling zit. “Maar de richtlijnen en de keuringen worden steeds strenger, daar komt veel werk uit voort. Deuren worden zelfs steeds beter, qua veiligheid, isolatie, stevigheid. Maar vergeet de aandrijving en de aansturing niet. Betere elektromotoren bijvoorbeeld en de ontwikkelingen op het gebied van afstandbediening staan ook niet stil.” Ook de service kan nog uitgebreid worden: “Als wij eigen veren gaan verkopen, dan kunnen wij nog sneller problemen op dat gebied verhelpen.”
De broers leggen de lat hoog voor zichzelf: “Wij willen toch minstens marktleider worden in het Groene Hart.” Om zichzelf op de kaart te zetten bij nieuwe relaties gaat er vanaf september een commercieel medewerker de weg op. Die kan in ieder geval met een duidelijk verhaal op pad.
J.M. Garage- en Bedrijfsdeuren
Kamerlingh Onnesweg 24
T 0172 500 605
E [email protected]
W www.jm-deuren.nl