“Leuk” was het meest gehoorde woord tijdens de speeddates tussen een groot deel van de genomineerde ondernemers van dit jaar, ter voorbereiding op de prestigieuze Sterkste Schakel Verkiezing op 16 maart in Grand Hotel Huis ter Duin.
Leuk, niet alleen een woord om aan te geven of de dag en de speeddates in goede aarde vielen maar ook een woord met lading en diepgang. Home4talent was er dit jaar voor het eerst bij om met al deze ondernemers in gesprek te gaan over het onderwerp ‘De leukste werkgever’. Speciaal voor deze dag had Home4talent het thema ’Klantgericht van binnenuit’ benoemd en gaf dit bij de presentatie meteen aanleiding om hier-over met de ondernemers door te praten. Hoe leuker, des te klantgerichter.
Prikkelend werden er voordelen genoemd, zoals o.a. omzetgroei, een gemotiveerder team, groei, klantgerichtheid en nog veel meer, wat het de moeite waard maakt om het onderwerp ‘leuk’ heel concreet op de agenda te zetten. Werken aan klantgerichtheid is werken aan symptomen. Werken aan een leuke organisatie is werken aan de oorzaak en is daarmee het fundament waardoor een klantgerichte organisatie ontstaat.
In een kleine meting onder de genomineerden bleken de ondernemers het belang van het zijn van een leuke organisatie in te zien. Maar tegelijkertijd zagen er ook veel in dat het concreet aanpakken van dit thema nogal eens te wensen over laat. De omzetontwikkeling, de opleveringsdruk, de personeelskrapte en de veeleisende klant zijn zomaar een aantal redenen waarom er niet echt stil wordt gestaan bij het thema ‘leuk’. En dit terwijl er structureel hoger resultaat in de volle breedte van de organisatie is te behalen bij het worden of zijn van een leukere organisatie.
In de gesprekken met de ondernemers was telkens het advies van de mannen van Home4talent: steek er tijd in, maak het concreet. Een scan door Home4talent ontwikkeld zou een eerste stap kunnen zijn, maar het belangrijkste blijft; zet het thema op de agenda. Praat erover met elkaar en maak het concreet. Regelmatig worden er onderzoeken gedaan bij bedrijven en blijkt dat de ‘leuke werkgevers’ 10 tot 20% hoger scoren dan bedrijven die niet als leukste werkgever bekend staan. Dit wetende, is een investering in het onderwerp ‘leuk’ zeker de moeite waard en zal het resultaat snel concreet meetbaar worden. Niet alleen eigen personeel, maar ook klanten, leveranciers en zeker ook nieuwe medewerkers kiezen voor een organisatie die leuk is. Leuk geeft energie, leuk maakt iedereen sterker.
Vanuit deze basis werkt Home4talent met organisaties mee bij personeelsgroei. Groei bij bestaande medewerkers maar ook groei door het recruiten van nieuwe medewerkers. Allemaal vanuit het uitgangspunt dat de organisatie de leukste werkgever wil zijn. Home4talent is ook betrokken bij het project `Snel aan de Slag!´ waarbij het komende jaar bedrijven uit de regio gaan meedingen voor de titel de leukste werkgever. Een project waarbij de schoolverlaters van MBO of HBO uit de regio Rijnland antwoord krijgen op de vraag, ´wat is de leukste werkgever´. Een zeer relevante vraag in een arbeidsmarkt waar voldoende werk is, maar waar uiteindelijk vooraf moeilijk is in te schatten welke werkgever aanspreekt wanneer je als werkzoekende kiest voor beleving als belangrijkste reden om ergens te gaan werken.
Meer informatie?
Home4Talent
Nico Houwaard
M 06 86601934
I www.home4talent.nl