“Het jaar 2018 is het jaar van de hergroepering,” zeggen trendwatchers Richard en Lieke Lamb, die zichzelf ook wel toekomstarchitecten noemen. Een gesprek met het bekende trendwatchers-duo over de trends van 2017 en wat we in 2018 (en daarna) kunnen verwachten.
Het interview met Richard en Lieke Lamb vindt plaats in de lobby van Grand Hotel Huis ter Duin, dat binnen en buiten een warme kerstsfeer uitstraalt. Buiten op het parkeerterrein branden de lichtjes in de grote kerstboom, die jaarlijks in de tweede week van november wordt neergezet. Ook de grote hal met de statige trappen die je bij binnenkomst betreedt, ademt kerst uit. In deze entourage is het prettig praten over wat de toekomst brengt.
Hoe omschrijven jullie 2017?
“Wat je allereerst ziet is dat we de recessie bijna hebben gehad. Na pittige jaren waarin het een kwestie was van overleven, zien we nu weer voorzichtige groei. Het gaat de goede kant op met de economie. Daarbij zijn er steeds meer decentrale initiatieven waarbij de samenwerking wordt gezocht. Bijvoorbeeld dorpen die niet met elkaar fuseren maar wel gaan samenwerken in gemeentelijke werkorganisaties. Ook ondernemers snappen dat je elkaar iets moet gunnen en kiezen voor samenredzaamheid, ook digitaal, bijvoorbeeld een kapperszaak en een nagelstylist die een gezamenlijke app maken.
Verder was 2017 het jaar van de cyber-oorlog en de ontluistering, en als reactie daarop het jaar van de wanhoopshelden, bijvoorbeeld president Trump in de VS en in Nederland Thierry Baudet van Forum voor Democratie. Tegelijkertijd ontstaat er nu een meningenmoeheid. Al met al wordt 2018 een jaar van nieuwe verbanden, nieuwe uitgangspunten en nieuwe – niet altijd vanzelfsprekende – samenwerkingsverbanden. We noemen 2018 daarom het jaar van het hergroeperen.”
Welke trends zien jullie in 2018?
“Wat heel hard gaat is de robotisering en de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. De computer wordt steeds vernuftiger en kan inmiddels zelf z’n eigen software verbeteren en daardoor data sneller verwerken. Hierdoor gaat deze voor jou bepalen wat je moet doet. De smartphone wordt een artificial assistant en weet precies wat jouw wensen zijn en levert je maatwerk. Je kunt als bedrijf gebruikmaken van micro moments om daarmee de klant te bereiken.
Verder rukken de robots op die vrienden worden met mensen, empathie tonen, helpen met het nemen van beslissingen en de eenzaamheid tegengaan. Zij weten beter dan een mens waar je behoefte aan hebt. Iets soortgelijks zie je met de zelfrijdende auto. De vraag daarbij is nog wel wie aansprakelijk gesteld kan worden voor ongevallen: de eigenaar van de auto; de softwareprogrammeur of de fabrikant?”
Wat betekent dit voor bedrijven?
“Werknemers zijn nog steeds het grootste kapitaal, maar de investering in machines, technologie en systemen gaat door, waardoor minder mensen nodig zijn. Kappers en loodgieters zullen niet zo snel verdwijnen, maar de back-office en andere relatief gemakkelijk te automatiseren processen wel. Bedrijven moeten daarom, naast vastgoed, investeren in technologie. Uiteindelijk zal de macht bij een klein aantal grootverdieners komen te liggen.
Ondernemers in bijvoorbeeld de retail zullen een unieke beleving moeten bedenken om mensen naar de winkel te krijgen, anders koopt men online. Samen met andere ondernemers moet je dingen uitproberen: creëer Instagram-momentjes, bijvoorbeeld door een vlogger uit te nodigen. Of specialiseer je als ondernemers en zorg dat je de klant door en door kent. Streef naar de ouderwetse klanttevredenheid met aandacht voor de klant, waarbij je zoveel mogelijk dingen voor ze regelt, ook zaken als gratis parkeren.”
Tot slot: als we over pakweg vijf jaar dit gesprek weer voeren, hoe ziet de wereld er dan uit?
“De groei gaat door, maar niet onbeperkt vanwege de verduurzaming. We zullen overstappen op nieuwe energiebronnen en duurzame brandstoffen. Dit betekent vrachtwagens op waterstof, elektrische auto’s en uitbreiding van het aantal wind-
molenparken.
We hebben op dit moment te maken met de digitale transformatie en de roaming generation, mensen die leven tussen de offline- en de onlinewereld. Daar moeten ondernemers dus op inspelen. Ze moeten meebewegen, zichzelf opnieuw uitvinden, iets unieks bedenken en inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zonder hun bestaande doelgroepen af te stoten: het zogeheten Libelle-dilemma.” De complete TrendsVerwachting 2018 van Lieke en Richard Lamb wordt gepubliceerd op www.Trends2018.nl.
Trendwatchers op tv
Lieke Lamb is regelmatig te gast in het tv-programma Tijd voor Max, waarin ze trends analyseert en voorspelt. Richard en Lieke Lamb zijn samen te zien in het programma Business Class van Harry Mens op zondag 31 december op RTL7. Het trendwatchersduo presenteert ook de vijftiende finaleavond van de Sterkste Schakel op 16 maart 2018 in Grand Hotel Huis ter Duin.
TrendsVerwachting 2018, het jaar van… hergroeperen, samengevat in 12 TrendPijlers
1 Fata Morgana Economie
2 Decentrale Defragmentatie
3 Roaming Generation
4 FroBots & Artificial Attention
5 Zelfrijdend / Vliegend / Varend
6 Energieke Duurzaamheid
7 VoorZorg
8 CyberWar is here to stay
9 De Nieuwe Waarheid
10 Sprokkelwijs 3.0
11 Continental Shift
12 De (on)maakbare Toekomst
Bronvermelding bij overname: Lieke en Richard Lamb, MSc, FutureExpertiseCenter.com
TrendWatcher.com Future Agency
T (070) 511 44 44
I www.TrendWatcher.com
E [email protected]