‘Een auto is emotie’. Het werk van Piet Boere bestaat natuurlijk uit zijn techniek en vakmanschap, maar is toch vooral gericht op de emotionele kant. “De auto-bezitter die mij zijn auto laat verzorgen doet dat om zijn gevoel over de auto weer terug te krijgen. Dan gaat hij of zij weer stralend de deur uit. Tevreden over de zorg die aan zijn geliefde vervoermiddel is besteed.” En wat voor zorg!
Boere werkt alleen – hij moet er niet aan denken personeel aan te nemen – het is zíjn aandacht voor detail, zijn vakman-schap en zijn gevoel voor auto’s en hun eigenaren die je krijgt. Tegen het einde van het interview voor de Sterkste Schakel zegt hij “In de IT zeiden wij dan: eerst de klant repareren en dan het probleem oplossen.” Een perfect uitgangspunt om een eigen bedrijf mee op te bouwen. Sinds hij dat zeven jaar geleden deed heeft hij dan ook niet stilgezeten.
Aston Martin tot Kia
“Mijn klanten komen uit alle lagen van de bevolking: van miljonair tot Jan Modaal. Ik zorg voor Ferrari’s, Aston Martins, Kia’s en Opels. Ik sta op beurzen, maak reclame in autoclubbladen en de bioscoop, geef workshops en gebruik diverse social mediakanalen. Mijn klanten komen inmiddels van heinde en verre, tot Utrecht en Zeeland aan toe.” Wat is dan het geheim van deze smid? “Ik zorg ervoor dat je auto je weer het gevoel geeft dat je kreeg toen je hem kocht. Schoon, strak in de lak, zonder slijtplekken. Met de zorg die ik eraan besteed houd je je auto in perfecte conditie en optimaal beschermd tegen weer en slijtage.” Dit soort vakmanschap, met deze betekenis voor de klant kan Boere niet aan zakelijke klanten kwijt. “Alleen particulieren komen met hún auto bij mij. Dat zijn liefhebbers met oude of moderne klassiekers. Maar het zijn ook mensen die door omstandigheden een tijd onvoldoende zorg aan hun auto hebben kunnen besteden en dat nu ‘goed willen maken’. Een minderheid laat de auto doen omdat ‘schoon verkoopt’. Wagenparkbeheerders of autohandelaren hebben onvoldoende binding met de auto. De waardering van particulieren – en dus mijn voldoening – is veel groter.”
Carcleaning & Detailing
Het bedrijf van Boere heet niet voor niets Carcleaning & Detailing, want hij gaat letterlijk tot het gaatje. In een werkplaats waar je van de vloer kunt eten doet Boere zijn werk. “Het begint bij een basis poetsbeurt en reiniging van het interieur.” Om dat écht goed te kunnen doen moet je verstand hebben van autolakken en bekleding, van verschillende soorten vuil (de gevreesde reigerpoep is echt een ‘Hollands’ probleem) en van schoonmaakmethodes. “Een auto verliest de meeste glans door microscopisch kleine krasjes in de toplaag van de lak. Die kan ik met een goede poetsbeurt verwijderen. Vóórdat ik daaraan begin meet ik wel eerste de dikte van je laklaag. Doe het zelvers lopen het risico ‘door de lak heen’ te poetsen. Voor de interieurschoonmaak gebruik ik middelen voor verschillende soorten bekleding. Alleen als je goed de diepte in gaat verwijder je dan ook schimmels en geurtjes.” Bij dat gedetail-leerde werk komt Boere uiteraard nogal wat tegen. “Naast kleingeld, haal ik de gekste dingen tevoorschijn en verzamel die netjes in een zakje.”
Keihard gegarandeerd
Na de schoonmaakbeurt krijg je van Boere advies over het schoonhouden van je bolide, en uiteraard kun je dan bij hem passende middelen kopen. “De coatings en beschermingsmiddelen die ik gebruik zijn letterlijk keihard. Daar krijg je van mij vele jaren garantie op.”
Pica Carcleaning & Detailing
Ondernemingsweg 2S,
Alphen aan den Rijn
T 0622 243 884
E [email protected]
W www.picacarcleaning.nl