De avond vóór het interview over de nominatie heb ik gegeten bij het Restaurant Aan de Rijn van Rosanne en David Zock. De originele aanpak van het menu werd mij keurig uitgelegd, ik heb genoten van de gerechten en ervaren hoe het personeel met de gasten omgaat. De volgende ochtend laat ik mij bij een kopje thee in alle rust uitleggen wat de bedoeling is: “Wij willen onze gasten een goede tijd geven, met een gevarieerd aanbod en perfecte bediening.”
Het is een ambitieus uitgangspunt voor het jonge stel, dat pas twee jaar eigenaar is van het restaurant. Maar met een gezamenlijke horeca ervaring van pakweg twintig jaar is het ze zeer toevertrouwd. “Wij hebben beide in Leiden gestudeerd en tegelijkertijd in de horeca gewerkt. Als studenten gestart in de bediening en allebei opgeklommen tot bedrijfsleider.” Rosanne was jaren bedrijfsleider van het grootste terras in Leiden en David bij drie verschillende zaken. “Dé truc van een goede zaak is het durven inzetten van genoeg mensen in de bediening. Meer bediening betekent meer aandacht voor de gast en dat verdient zich altijd terug. Vervolgens is het zaak de teamleden aan hun eigen taak te houden. Van nature wil iedereen altijd helpen, en tóch moet je mensen aan het systeem houden.”
Zien doet eten
Met 120 zitplaatsen op het terras (aan de zonzijde van de Nieuwe Rijn) en 45 plaatsen binnen lukt het de Zock’s het restaurant op rolletjes te laten lopen. Daar komt dan bij dat het bijzondere menu bestaat uit vele kleine gerechten. “Zo is er voor gasten veel meer te kiezen en zij kunnen makkelijker bepalen hoeveel zij eten. Vervolgens serveren wij de selectie van de gasten op een grote plank, wat een heel feestelijk beeld is. Dat maakt ook andere gasten weer nieuwsgierig – ‘Doe mij maar wat zij nemen.’ En mocht er onverhoopt iets niet naar wens zijn, dan zoeken wij altijd naar een passende oplossing.”
Deze unieke menu indeling geldt zowel voor de lunch als het diner, maar werkt ook bijzonder goed in de tussentijd. “In Leiden wordt vooral veel geborreld na de studie of het werk. Bij die borrel kan men dan een serie kleine hapjes bestellen. Zo loopt het einde van de middag vanzelf door in de avond.”
Succesvolle groei leidt tot aanschaf café
“In twee jaar tijd hebben wij al een vaste gastenkring opgebouwd. Voor velen kunnen wij al bij binnenkomst een glas wijn van hun keuze klaarzetten. Ook onze medewerkers trainen wij erop om bezoekers te herkennen.” Het bedrijf aan de Nieuwe Rijn heeft volgens David en Rosanne de juiste maat. “Hier hoeven wij niet uit te breiden; en de gemeente heeft het bestemmingsplan voor horeca bevroren.” Maar het horecabloed kruipt toch wel verder, het stel kocht Café Roebels, bekend onder hele generaties Leidse studenten. Daar starten zij op 1 juni mee.
Restaurant Aan de Rijn
Nieuwe Rijn 37, Leiden
T 071-512 6668
E [email protected]
I www.aanderijnleiden.nl