Fromagerie Du Patron: Altijd op zoek naar speciale lekkernijen

“Een aantal jaren terug had ik een echtpaar in de zaak dat met smaak vertelde over een gerecht dat ze hadden geproefd in het beroemde restaurant El Bulli. Het ging om op een bijzondere wijze gedroogd vlees. Dat soort opmerkingen onthoud ik. En wanneer ik dan weer ergens in Europa op reis ben naar een food-beurs, dan kijk ik goed in de rondte. En – pas kort geleden – kon ik het echtpaar in de winkel verrassen!”

Wanneer mensen Michel van der Burg vragen wat voor bedrijf hij heeft, dan zegt hij: ‘Ik heb een kaaswinkel’. Geloof hem niet, want de speciaalzaak heeft meer, en betekent dus veel meer, dan alleen kaas. In de winkel staan zomaar duizenden verschillende specialiteiten, van – naast de kaas – noten, bonbons, koffies, thees, vleeswaren, salades, olies en azijnen en natuurlijk wijn. En zonodig komt Du Patron aan huis, niet alleen om af te leveren, maar ook om te serveren. “Eigenlijk zeg ik nooit nee.”

Communiceren over de toonbank
“Ik ga voor onze klanten tot het gaatje. Dat begint al in de winkel. Daar proberen wij op een drukke zaterdag met zo’n acht personeelsleden (van de in totaal vijftien mensen) met iedereen ‘verbinding’ te maken. De klant in de winkel moet gezien worden en herkend. De klant wíl geholpen worden, en wil zien dat het goed gaat. Dus kijken wij bij personeelsleden naar uitstraling en naar openheid. Je moet vragen durven stellen en met een klant communiceren. Zo krijgen wij met klanten een dialoog over assortiment en kwaliteit, gebaseerd op hun wensen. En – met een knipoog – zo krijgen wij de beste mond-tot-mondreclame.”

Meer betrokkenheid
Van der Burg heeft de zaak pas vijftien jaar geleden geheel overgenomen, maar staat er al dertig jaar in. Vanaf het moment dat hij zijn vader aankondigde te stoppen met dagschool, is hij dag in, dag uit bezig voor het bedrijf. “Ik zag twintig jaar geleden dat de toekomst lag in het specialiseren van de kaaszaak. Wij zijn zeer bewust het hogere segment en de grotere dienstbaarheid gaan zoeken. Dus niet alleen betere spullen, maar ook catering met bediening. Je gaat dan een veel completer product leveren en raakt er ook meer betrokken bij. Klanten weten mij te vinden en mogen mij altijd aanspreken, ook voor haastklussen.”

In 2013 won de Fromagerie de prijs voor Nederlands Beste Foodspecialiteitenwinkel. En ook voor de toekomst liggen de plannen klaar om de kwaliteit van de winkel hóóg te houden. “Samen met enkele andere Oegstgeestse levensmiddelspecialisten beginnen wij één webwinkel, met brood, kaas, vleeswaren, vis, wijn en gebak. Alles voor een goed gevulde dis.”

Fromagerie Du Patron
De speciaalzaak van Michel van der Burg viert op 1 november 2017 het vijftigjarig bestaan. Van der Burg senior, die in 1967 het bedrijf begon, is supertrots op zijn zoon.

Fromagerie Du Patron
Irislaan 71
2343 CH  Oegstgeest
T 071 523 7400
E [email protected]
I www.fromageriedupatron.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *