“Goed repareren van auto’s is bij veel bedrijven het laatste hoofdstuk van het boek,” zegt Willem Bakker van het gelijknamige autobedrijf in Sassenheim. “Vaak zit de echte kennis bij kleine, gespecialiseerde bedrijven. Daaraan ontlenen zij hun bestaansrecht.”
Grote bedrijven hebben vaak andere prioriteiten, vervolgt Willem Bakker. “Zodat de klant al na een paar jaar op zoek gaat naar een andere, geschikte garage voor zijn onderhoud. Ondanks alle kwaliteitsprogramma’s. En dat terwijl je juist met kwaliteit het vertrouwen van de klant wint.”
Veertig jaar in het vak
Willem Bakker heeft recht van spreken. Al bijna veertig jaar zit hij in het autovak, aanvankelijk met een eigen bedrijf in Leiden, maar sinds 1987 aan de Hoofdstraat in Sassenheim, waar hij ook woont. “Het bedrijf is mijn bestaan. Ik leef er en woon er.”
Tot vijf jaar geleden was Willem Bakker Citroën-dealer, maar sinds een aantal jaren heeft hij zich verder gespecialiseerd in het repareren en onderhouden van auto’s, als Eurorepar-bedrijf, een keten van reparatiebedrijven die vooral in Frankrijk bekend is. Citroëns en Peugeots maken nog altijd voor driekwart deel uit van het werkaanbod, maar ook andere merken zijn welkom. Daarnaast reviseert Willems garagebedrijf oldtimers. Ook in dit gespecialiseerde werk heeft hij een behoorlijke klantenkring opgebouwd.
Tiptop in orde
“Natuurlijk zijn we gespecialiseerd in Franse merken, maar ik zie dat toch breder,” legt Willem uit. “Het principe van de motor – het toedienen van brandstof en zuurstof in de juiste samenstelling – is hetzelfde als in 1895. Als je dat voor ogen houdt en goed kunt analyseren, kun je elke motor optimaal laten lopen. We onderscheiden ons in deze moeilijke markt met onze vakkennis, met name op het gebied van het intern reinigen van direct ingespoten motoren, naast het reguliere onderhoud. Daar ligt onze kracht, in combinatie met een betaalbare prijs. We maken vaste prijsafspraken, zodat klanten weten waar ze aan toe zijn. En hierbij geldt dat ook een gebruikte auto van 3500 euro tiptop in orde moet zijn.”
Vriendschap
Maar klanttevredenheid is voor Willem Bakker meer dan alleen gespecialiseerd vakwerk. Het gaat ook om vertrouwen en een goede relatie met de klant. “Ik heb in al die jaren een bijna vriendschappelijke relatie opgebouwd met mijn klanten. Doe je dat dan gaan klanten niet meer bij je weg. Ik heb klanten die al veertig jaar bij mij over de vloer komen of waarvan de vader al bij mij kwam. Uiteraard moeten de techniek en het vakmanschap goed zijn, maar het gaat om de mens in de auto. Als je dat voor ogen houdt, bind je klanten en heb je bovendien boeiende gesprekken met mensen.”
Autobedrijf Willem Bakker
Hoofdstraat 133
2171 BA Sassenheim
T 0252 – 21 90 38
I www.willembakker.nl
E [email protected]