Het klinkt nog steeds indrukwekkend als je zegt: “Ik rij Jaguar”. Toch? En terecht, want het zijn nog steeds imposante auto’s. Alleen ben ik dat typisch Britse gevoel een beetje kwijt en ga ik zelf liever voor de sjieke XF in plaats van de sportieve R-Sport uitvoering, maar dat terzijde.
Door: John Vroom
Stoere strakke neus met veel zwart accenten, zoals de grille. Mooie oplopende lijnen aan de zijkant met verbrede dorpels met een elegante raampartij en een hoge coupé-achtige goed gelijnde kont met een diffuser van carbon fibre. Het interieur is eveneens imposant. Het dashboard straalt rust uit met goed geordende knoppen. Grappig detail is dat de startknop uitnodigend rood begint op te lichten alsof het de hartslag van de auto registreert. Als je start draaien de vier ventilatieroosters open en komt de draaiknop van de automaat naar boven. Nodig? Nee, dat niet, maar het is wel een stukje extra beleving.
De sportstoelen zitten voortreffelijk, lekker stevig en het mooi ontworpen stuur grijpt prettig aan en voorin zit je dan ook als een vorst. Achterin is de hoofdruimte wat beperkter door de coupé-lijn, maar ach, hoe vaak zit daar nu iemand. Wat deze XF R-Sport helemaal bijzonder maakt is de rest van de uitvoering voor optimaal sportief rijgenot. Een 5.0 V8 Supercharged motor met 550 pk. En wat dacht u van de op pure dynamiek berekende voor- en achterophanging? Of de zwarte 20’Varuna lichtmetalen velgen en de diepe karakteristieke sound van de Performance Sport uitlaat. Een krachtige Sportsaloon!