Hoe boerenslim is het niet om te vertellen aan zakenvrindjes dat je een Volvo V40 hebt met 190pk en toch maar 14% bijtelling? Ik bedoel maar.
Door: John Vroom
En inderdaad het is ook heel bijzonder. Hiervoor heeft Volvo wel wat trucs moeten uithalen, zoals een actieve grille met lamellen die automatisch sluiten bij een lage belasting. Wat langere verhoudingen van de versnellingsbak, een achterspoiler met verbeterde aerodynamics en banden met een ultra lage rolweerstand. Gevolg van deze banden is wel dat de snelheid begrensd is op een top van 190 kilometer. Maar ja, als je harder wilt zet je er andere banden onder, toch? Lekker van die 190 pk is wel dat je er prima mee kunt sprinten. In minder dan 7.5 tellen zit je op de 100.
Het fijne van de V40 vind ik het wat straffe onderstel, dat uitnodigt tot een strak bochtenspel met deze stugge vering en demping in combinatie met de directe besturing en de soepel schakelende 6-bak. Voorin zit ik prima op de uitstekende stoelen. Wat ruimte betreft is het achterin en ook met de bagageruimte wat behelpen, maar ach, dat hoort bij dit type Volvo. Wat mij ook erg aanspreekt is de typisch Scandinavische B&O-achtige vormgeving van het dashboard. Strak en stijlvol. Naar mijn idee een hele aantrekkelijke zakenauto met zijn 14% bijtelling.!