Vele kansen voor genomineerden van de Sterkste Schakel om maximaal te profiteren van deelname

Wat staat de genomineerden te wachten?

Meedoen aan de Sterkste Schakel is alsof je in een karretje van de achtbaan stapt. Met één verschil: je mag zelf sturen! Sterker nog: als je zelf stuurt, wordt de rit nog mooier. Wij trappen het seizoen 2026 van de Sterkste Schakel van Rijnland af met een overzicht van wat de genomineerden te wachten staat. En hoe ze dat zelf nóg leuker kunnen maken.

Bij de Sterkste Schakel draait alles om klantgerichtheid. Hoe klantgericht zijn de genomineerden en hoe gaan wij dat vaststellen? En moet een genomineerde ook zelf iets doen om te laten zien dat juist zijn bedrijf het meest klantgericht is?

Je hebt al gewonnen!

Meedoen aan de Sterkste Schakel is eigenlijk een feestje. Een genomineerd bedrijf heeft tenslotte al gewonnen. Want er is al een klant geweest die de moeite heeft genomen om je bedrijf bij de Sterkste Schakel te nomineren. Dat zegt veel, omdat wij in Nederland meestal niet zo scheutig zijn met complimenten. Klanten zijn tevreden en blijven daarom klant. Als ze heel tevreden zijn, dan noemen ze je bedrijf bij kennissen die ook iets nodig hebben dat jij kunt leveren. Maar ook nog eens de moeite nemen om je bedrijf bij de Sterkste Schakel aan te dragen, is écht een stap verder. Die kun je dus alvast in je zak steken. Daarná gaat het erom om je deelname aan de Sterkste Schakel voor jezelf, voor je medewerkers én voor je klanten zo leuk mogelijk te maken.

Eerst een mooie presentatie maken

Na de eerste verrassing van de nominatie begint voor iedere genomineerde een heel traject. Daarbij willen ondernemers hun beste beentje voor zetten. Dat begint met de kans om – op gepaste wijze – aandacht te trekken voor je nominatie. Binnen het bedrijf zelf is het leuk nieuws om met medewerkers en andere betrokkenen te delen. Zij delen mee in het feest, al is het maar omdat zij een belangrijke bijdrage leveren aan de klantgerichtheid. Met promotiemateriaal dat je van de organisatie krijgt, kun je het binnen en buiten je zaak aan klanten en belangstellenden laten zien. Zo krijgt de oorkonde van de nominatie vaak een prominente plek bij de receptie van ieder deelnemend bedrijf.

Om je verhaal, over je bedrijf, over je deelname aan de Sterkste Schakel en over je klantgerichtheid, nog eens goed op een rijtje te zetten, maken wij een interview met je. Onze fotograaf maakt er een fraai portret – liefst met het hele team – bij. Dat verhaal verschijnt hier in Rijnstreek/Kennemerland Business, op de site en socials. Vanaf dit moment kun je je deelname ook op jouw site en social media plaatsen.

Maak werk van je nominatie

Er is veel meer uit je deelname te halen, dan alleen winnen. Het belangrijkste is het betrekken van je klanten en andere relaties. Minstens één van hen heeft je bedrijf genoemd. Maar je kunt ze er allemaal voor bedanken, in je communicatie of meteen speciale aanbieding. Wat wij deelnemers ook zien doen, is hun nominatie aangrijpen om met hun klanten in gesprek te gaan over de dienstverlening. Het is bijvoorbeeld best een goede aanleiding om klanten te vragen of ze nog meer wensen hebben. Zo kun je proberen nóg een stap verder te zetten in je klantbenadering.

Hetzelfde – bedanken en betrekken –  geldt natuurlijk ook voor je medewerkers. Een klant heeft je voorgedragen, maar het zijn je medewerkers die hun best voor je bedrijf doen. Dus verdienen ze jouw bedankje ook. En ook met hen kan je bedenken wat jullie nog meer kunnen doen om je klantgerichtheid te verbeteren. Hele slimme genomineerden, tenslotte, pakken de telefoon en bellen andere genomineerden – of zelfs die van vorig jaar, of uit de andere regio – voor een kop koffie. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt!

Jury ‘van gelijken’

Al die acties kan je al doen nog vóórdat de verkiezing echt spannend wordt. Hoe gaat de beoordeling in zijn werk? De zoektocht naar de Sterkste Schakel wordt gedaan door een jury. Dat is een jury van, zoals dat heet ‘gelijken’. Alle juryleden hebben ooit zelf meegedaan aan de Sterkste Schakel, het zijn allemaal dezelfde soort ondernemers als de voorgedragen bedrijven. Juryleden steken hun licht op over de genomineerden, ze bezoeken of bellen ze (anoniem!) en lezen uiteraard alles wat ze over het bedrijf kunnen vinden. Genomineerden worden uitgenodigd om bij de jury te pitchen wat hun bedrijf het meest klantgericht maakt. De jury kiest vervolgens welke deelnemers er volgens hen met kop en schouders bovenuit steken.

Beste website en publieksprijs

Krijgen genomineerden nog meer kansen? Ja, er zijn twee extra prijzen te winnen. Twee prijzen als kers op de taart. Eén technische: wie heeft de beste website? En één die marketing en klantgerichtheid combineert: de Publieksprijs. Met een campagne voor de Publieksprijs kun je laten zien hoe goed je je klanten betrokken hebt bij jouw deelname aan de Sterkste Schakel. Degene die dat het best gedaan heeft, vangt de meeste stemmen.

Volg de Sterkste Schakel op www.sterksteschakel.nl en op Facebook.