Sterkste Schakel Rijnland – het lijkt onveranderd, maar dat is het niet

Juryleden houden de sfeer van de jurydag relaxt

Iedere twintig minuten klinkt in de zaal van het Van der Valk Palace Hotel in Noordwijk een belletje. Het signaal dat juryleden hun kennismaking met een genomineerde voor de Sterkste Schakel moeten stoppen. ‘Dat belletje geeft de sfeer van de jaarlijkse jurydag mooi aan,’ vindt juryvoorzitter Robin Peereboom, ‘wij nemen heel serieus dat iedereen evenveel tijd krijgt voor zijn verhaal, maar het is ook onverbiddelijk.’

De ervaren juryleden moeten altijd grinniken wanneer juryvoorzitter Robin samen met organisator Harry de Reus de rol van het belletje uitlegt. Aan het einde van de dag doen de nieuwe juryleden dat ook. Jurjen Bavelaar van Formabouw zit dit jaar voor het eerst achter de jurytafel. ‘Ik heb niet van tevoren nagedacht over dé strikvraag, maar wil mij juist laten leiden door het gesprek. Zo wordt het echt een eerste kennismaking.’ Voor de doorvraagtrucs kan hij rekenen op ervaren juryleden Roel Naves en Peter de Boer: ‘Wij zorgen wel dat een genomineerde alles kan benoemen dat belangrijk is voor de beoordeling.’ Jan-Jaap van Walchren, die in 2023 meedeed met Pageboss, isbenieuwd naar het verhaal van de genomineerden, maar ‘Ik kijk ook naar de houding waarmee ze binnen komen.’ Sterkste Schakel van Rijnland winnaar 2024, Marieke van der Linde van Van der Linde mode heeft er ook zin in. ‘Ik voel een gezonde spanning en ben eigenlijk heel benieuwd hóe mijn teamgenoten Rob Luttge en Ralph van der Hulst het eigenlijk gaan doen.’ Gezonde spanning

Die ‘gezonde spanning’ werd ook gevoeld door de genomineerden. Per groepje kwamen zij de lobby binnen. Met een laptop, een houten kozijn of koekjes onder de arm om het verhaal zo duidelijk mogelijk te maken of ze gewoonweg te verleiden met een lekkernij. ‘Ik heb mooie voorbeelden van ons werk bij mij,’ zegt Marco Schuurman van Eyecatcher, ‘maar ik zie vooral uit naar de creatieve vragen die ánderen over ons werk kunnen stellen. Dat is inspirerend en dat vinden wij ook fijn van onze klanten: wij worden graag uitgedaagd. Sterker nog: ons vermogen om ook op grote afstand een persoonlijk contact op te bouwen met onze klant is doorslaggevend voor het succes van ons bedrijf.’Arthur Polak van Demtech wil vooral duidelijk maken dat de service van zijn bedrijf gebaseerd is op hun teamwerk. ‘Binnen Demtech werken wij goed samen, met de klant willen wij ook als team werken. Ik voel  voor deze jurypresentatie een natuurlijke spanning. Maar dat is allen maar goed. Net als bij een aanbesteding. Weet je wat pas echt erg is? Wanneer je niet voor die aanbesteding wordt uitgenodigd.’

Wij houden het toch relaxt!

Robin Peereboom herhaalt voordat de genomineerden binnenkomen nog wat uitgangspunten voor de juryleden. ‘Stel de juiste vragen, prik door de grootspraak heen en los elkaar af met makkelijke en moeilijke vragen. Dat is de manier om in korte tijd tot de kern van de zaak te komen. Maar vergeet niet hoe je er zelf bij zat toen jij moest presenteren aan de jury! Dus houdt het relaxt.’ Dat is Henriëtte van den Anker van De Lekkerste Koffieboon precies van plan: ‘Ik vind het een eer én inspirerend om andere ondernemers te leren kennen en ze te mogen ondervragen. Het is dus juist niet de bedoeling er een lastig gesprek van te maken.’ John Moors (Bouwgroep Horsman) en Henk Griffioen (That’s Lease) zijn 

samen als juryteam op bezoek gegaan bij de genomineerden in hun sector. ‘Het bezoek aan de ene kant en de presentatie hier geeft een evenwichtig beeld van het bedrijf en de ondernemer. Eigenlijk kan het een niet zonder het ander. En omdat wij dus als kennisgemaakt hebben is het gesprek van vandaag ook relaxt.’ Marco Schuurman die John en Henk gesproken heeft kan het beamen. ‘Ik vond het hartstikke leuk en kreeg rustig de gelegenheid om weer een ander aandachtspunt van ons bedrijf te presenteren.’

Jury wil het hele verhaal horen 

Organisator Harry de Reus begon met de klantvriendelijkste ondernemerscompetitie in 2004. Twintig jaar verder zijn er twee competities: ‘Een in Rijnland en sinds vijf jaar een in Kennemerland. Het is ieder jaar opnieuw mooi om te zien hoe genomineerden met plezier en enthousiasme meedoen. En hoe serieus ze de beoordeling nemen door een jury die is samengesteld uit oud-deelnemers.’

In die twintig jaar is er niets veranderd aan het uitgangspunt van de competitie. ‘Alles draait om klantgerichtheid. De manier waarop wij jureren is wat relaxter geworden. De eerste keer waren niet-ondernemers lid van de jury. De secretaris van de Kamer van Koophandel, bijvoorbeeld, en verder bankiers en mensen uit het verenigingsleven. Nu zijn het mede-ondernemers die ooit zelf aan de competitie hebben meegedaan. Dat is veel plezieriger.’ Wat ook verdwenen is, is de twee minuten-pitch. ‘Wanneer je plankenkoorts hebt, dan krijg je in zo’n pitch je verhaal niet goed over het voetlicht. De jury wil het hele verhaal horen, dus zijn wij met die pitch juist gestopt.’

‘Iedereen heeft minder tijd’

‘Wij zien bij ondernemingen,’ zegt Harry over twintig jaar Sterkste Schakel, ‘een aantal dingen echt veranderen deze jaren. Dingen die van invloed zijn op klantgerichtheid. Allereerst merken wij de vergrijzing en daarmee een verschuiving van hoe er vorm wordt gegeven aan service. 24/7 klaar staan voor je klant wordt bijzonderder, bijvoorbeeld. En het wordt normaler hoeveel zaken je online voor je klant kunt afhandelen. Daarnaast zien wij dat ondernemers worstelen met het invullen van maximale klantgerichtheid in een krapper wordende arbeidsmarkt. Er zijn gewoonweg minder mensen beschikbaar om al het werk dat er ligt te doen. Laat staan dat er genoeg mensen zijn die echt optimaal inzetbaar zijn voor servicegerichte banen, zoals in de bediening, aan de balie of op een afdeling klantenservice.’

En mocht iemand zich afvragen of er (cultuur)verschillen zijn tussen Rijnland en Kennemerland? ‘Geen sprake van, wij zitten allemaal in het zelfde schuitje.’ 

JURYSAMENSTELLING

INTERNATIONAAL ZAKENDOEN 

Henk Griffioen (Teamcaptain) That’s Lease

John Moors Bouwgroep Horsman & Co

AUTOMOTIVE  

Barry Verdel Verdel Digitaal Partner(Teamcaptain)

Dammie van der Poel Gebr. Van der Poel bv

Randy van Berk De Groot en Hoogendam

BOUW, INSTALLATIE & TECHNIEK GROOT

Ilse de Bruijn  (Teamcaptain) Grant Thornton

Martijn van Rijn Van Wezel Accountants bv

Peter Lindeman Rodeca Systems

BOUW, INSTALLATIE & TECHNIEK MIDDELGROOT

Peter de Boer (Teamcaptain) Driebergen Accountants

Roel Naves  vh. Auton BV

Jurjen Bavelaar Formabouw Zoeterwoude

BOUW, INSTALLATIE & TECHNIEK KLEIN

Agnes Kappe (Teamcaptain) Grijs Beton Design

Bob de Bruin Geurts Makelaars

Jan-Jaap van Walchren Pageboss

HORECA & RETAIL FOOD

Dennis van der Voort  (Teamcaptain) Kien Ondernemersadvies

Dino Busch Busch Automotive

Piet Goemans Matth. Verdegaal

RETAIL NON FOOD

Ruud Glas (Teamcaptain) Glas Groenvoorzieningen

Elsemarie Lingen Lingen Keramiek

Peter van den Boon vh. Label by Label

DIENSTVERLENING KLEIN

Ralph van der Hulst (Teamcaptain) Donar Groen

Rob Luttge RMM Mobiele Truck Cleaning Service

Marieke van der Linde Van der Linde Mode & Lingerie

DIENSTVERLENING GROOT

Henk Nachtegaal (Teamcaptain) Guiora bv

Maarten Verweij Grant Thornton

Henriëtte van den Anker De Lekkerste Koffieboon

SEO NINJA AWARD VOOR BESTE WEBSITE

Jaap van Duijn SEO Ninja

JURYVOORZITTER (geen juryinvloed)

Robin Peereboom Patisserie Chocolaterie Vermeer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *