Grant Thornton – in de Owners Room gaat het niet over cijfers maar over ambities

BELUISTER HIER DE PODCAST OVER DIT ARTIKEL (AI-gegenereerd)
‘De fasen die een ondernemer met zijn bedrijf doormaakt zijn van alle tijden,’ zegt Remco Dijkstra, partner en adviseur familiebedrijven, ‘en iedere ondernemer heeft die heus wel zelf in de gaten. Voor ons is de vraag veel belangrijker hoe je daar als mens in staat.’ Dat gesprek gooien de adviseurs van Grant Thornton open aan de hand van een serie vragen. ‘Dat begint bij: wie ben je eigenlijk?’
‘Deze gespreksonderwerpen leggen een ándere kant van ondernemerschap bloot. Minder praten over omzet, meer over motivatie. Minder resultaten analyseren, meer over ambities filosoferen. Op gezette tijden besteden wij daar met onze klanten aandacht aan in een sessie die wij de ‘Owners Room’ noemen. Daarmee halen wij de persoonlijk omstandigheden die van grote invloed zijn op het pad van de ondernemer boven tafel.’
Owners Room gaat over mensen
‘Wanneer wij met mensen de aandachtspunten van de Owners Room afvinken,’ legt Ilse de Bruijn, senior manager accountancy uit, ‘dan komen er vaak heel snel verrassende inzichten boven tafel. Een echtgenoot die zijn of haar partner liever wat vaker thuis ziet, een ouder die zijn of haar kinderen een ándere toekomst dan het familiebedrijf gunt of een ondernemer die niet kan loslaten, omdat hij of zij nog geen idee over de toekomst heeft.’ Wanneer het lukt om van vier hoofdzaken een beter beeld te krijgen dan – zo weten de adviseurs van Grant Thornton zeker – wordt de advisering veel beter. ‘Wij vragen naar jouzelf, naar de stand van zaken in je bedrijf, naar je ambities en naar je stakeholders.
‘Continuïteit is belangrijker dan omzet’
‘Je kunt je dus voorstellen dat een onderneming van alles kan meemaken: bedrijfsopvolging, een ongeval van de eigenaar, problemen bij leveranciers of onverwachte groei. Wij zien’ zegt Dijkstra, ‘dat er dan vaak veel te veel naar cijfers en de fiscaliteit wordt gekeken, dan naar de voortgang van het bedrijf. Onze prioriteit is de continuïteit zeker stellen. Dat is zowel voor de ondernemer, als voor zijn familie, de medewerkers, belangrijke klanten en ga maar door veel belangrijker.’ Dus kijkt hij met de klant naar scenario’s: ‘Wat kunnen wij doen, áls X of Z gebeurt? Ik heb wel eens een ondernemer spreekwoordelijk de oren van de kop gezeurd om te anticiperen op een calamiteit. Die was toen hij later een ski-ongeluk kreeg tóch dankbaar dat wij samen de juiste stappen hadden voorbereid voor een back-up.’
Wat wíl je?
Meestal ben je als ondernemer bezig met de dagelijkse dingen. ‘Wij breken daarop in’ zegt Ilse, ‘en laten de ondernemer dan in alle rust vertellen wat hij of zij wíl. De mogelijkheden die je als mens en ondernemer hebt zijn zoveel groter geworden, daar zijn wij als adviesorganisatie ook in meegegroeid. Met meer dan 700 collega’s hebben wij voldoende, gevarieerde, ervaring in huis om met creatieve ideeën voor het realiseren van die mogelijkheden te komen. Maar wij doen pas óns ding wanneer jij eerst hebt kunnen vertellen wat jij wilt.’
Grant Thornton
Flemingweg 10, Alphen aan den Rijn
Ilse de Bruijn
088 676 9672
[email protected]
www.grantthornton.nl