Een goede ondernemer is vandaag al bezig met de toekomst

What could possibly go wrong?

Liefhebbers van Top Gear kennen de vraag. Die werd vooral gesteld wanneer de mannen weer een of ander vreemd zelfbouw-voertuig aan het maken waren of een onverwachte ‘consumenten-test’ op een auto wilde loslaten. Maar het ís een serieuze vraag voor ieder ondernemer. Gaat mijn plan werken? Heb ik overal rekening mee gehouden? Wat gebeurt er met mijn bedrijf in het licht van maatschappelijke of technische ontwikkelingen. Wij vroegen genomineerden van de Sterkste Schakel naar hun (on)mogelijke plannen om hun bedrijf toekomstbestendig te maken.

Een goede ondernemer is vandaag al bezig met de toekomst. Oók als hij er eigenlijk geen tijd voor heeft. Mark Compier van UHP Services vertelde in het vorige nummer van Rijnstreek-Kennemerland Business dat hij zich voorbereidt op internationale uitbreiding van zijn bedrijf. ‘Daar was ik al een tijdje mee bezig, maar wij hebben ons gerealiseerd dat het ons aan de tijd ontbrak om dat zelf te ontwikkelen. Dus heb ik er een externe bij gehaald.’ Daar is hij heel blij mee, want de adviseur neemt niet alleen veel (denk)werk uit handen. ‘Wij gaan een vestiging openen in Spanje om daar ook hotelinterieurs ‘in- en uit te huizen’, dat vordert gestaag. Maar de strateeg die wij daarbij betrokken hebben signaleert nu ook ándere opties voor ons bedrijf, omdat hij op zijn eigen manier naar ons bedrijf kijkt. Kruisbestuivingen tussen aan UHP gelieerde bedrijven, bijvoorbeeld.’ Mark’s conclusie: ‘Laat af en toe iemand anders met je meekijken naar de toekomst van je bedrijf!’


Krappe arbeidsmarkt en Chinezen
Het meest genoemde aandachtspunt voor de genomineerden is de krappe arbeidsmarkt. ‘Ons belangrijkste toekomstplan, waar wij trouwens al jaren aan werken, is het zélf opleiden van jongeren,’ zegt Thierry Köhler van Das Autohaus. ‘Van het Nova college komen jongeren met belangstelling voor het vak en wij leren ze werken en leren ze communiceren (met klanten). Dat gaat natuurlijk niet altijd goed, dus moeten wij ervoor zorgen dat er vaak genoeg nieuwe jongeren bij ons een opleidingsplek volgen.’ Dat is iets dat Köhler zelf kan managen. ‘Waar wij als onafhankelijke garagebedrijven weinig grip op hebben is de neiging van grote automerken om eigen merkdealers voorrang te geven bij data- en onderdelen-distributie. Eigenlijk mogen ze dat niet, maar je ziet het ze toch doen. Ik verwacht dat Chinese leveranciers in dat gat springen met parallelle productie en aanbod van onderdelen. Dat gaat nog een hoop gedoe geven.’


Meebewegen met de maatschappij

‘Als wijnkoperij móet je rekening houden met de maatschappelijke waardering van alcoholgebruik.’ Dat is voor Ivo Riemens van Wijnkoperij Henri Bloem geen bedreiging, maar een kans. ‘Onze focus op kwaliteit sluit daar op aan. Mensen willen minder drinken, maar wel beter. Door ons ondernemerschap juist daar op te richten kunnen wij dit bedrijf laten floreren in een veranderende markt. Met die zelfde kwaliteitsgedachte hebben wij een selectie van alcoholvrije dranken aan ons assortiment toegevoegd. En dat wordt goed gewaardeerd.’ Wat ook goed gevallen is in Bloemendaal, is de manier waarop Riemens als winkelier de plek van zijn bedrijf in de gemeenschap opnieuw vorm gegeven heeft. ‘Dat was essentieel voor het succes van de zaak. Wij zijn actief geworden met evene-menten in samenwerking met anderen. Je moet als ondernemer kansen voor jezelf ontwikkelen en niet op anderen wachten.’

Dwarsliggende overheid
‘Wij kijken altijd naar nieuwe mogelijkheden voor ons bedrijf,’ antwoordt Desiree Gravekamp op de vraag naar toekomstplannen voor het bedrijf. ’Met die instelling zijn wij zeventien jaar geleden ons bedrijf Desta Woningontruiming begonnen. Maar er zijn wel twee soorten toekomstplannen: plannen voor ontwikkelingen waar je zelf invloed op hebt en waar je geen invloed op hebt. En wat die laatste betreft zit de overheid ons dwars. Want wij willen best verduurzamen met elektrisch aangedreven auto’s, maar wij willen niet investeren in een dure wagens met te weinig bereik.’ Ontwikkelingen waar ze wél invloed op hebben zetten ze krachtig voort: ‘Wij laten een app bouwen waarmee wij nog zorgvuldiger opnames van ontruimingen kunnen beschrijven en offreren. Daarmee gaan wij de klant nog meer duidelijkheid bieden. Het enige wat ons bij de in gebruikneming daarvan in de weg kan zitten is onze eigen drukte in het bedrijf.’

Opvolging allang geregeld
En soms heeft een ondernemer alles al op een rijtje. ‘Wij hebben maar één ding nodig: ruimte. Het is puzzelen om alons printwerk netjes het pand in- en uit te krijgen,’ zegt Charl Bos van Colorprofile. ‘Onze medewerkers zitten dicht op alle apparaten en de voorraad folies staat er ook tussen. Maar wij gaan hier niet weg, want wij zitten hier goed ten opzichte van onze belangrijkste klanten.’ En het allerbelangrijkste voor de toekomst is ook al geregeld. ‘Mijn zoon Dennis en ik werken al jaren samen in het bedrijf, dus wanneer ik ooit stop, dan gaat het werk onverminderd voort.’