Acht decennia ervaring bij That’s Lease, Sassenheim

BELUISTER HIER DE PODCAST OVER DIT ARTIKEL (AI-gegenereerd)
Op de vraag: “ik zoek een busje, kunnen jullie mij helpen?”, bestaat eigenlijk geen éénduidig antwoord. Hoog, lang, dicht, open, kilo’s in de bus, kilo’s achter de bus….. oei, wat een keuzestress! En daar komt tegenwoordig nog bij: met of zonder stekker… Paul Rurup en Henk Griffioen van That’s Lease weten, met bij elkaar acht decennia ervaring, heel aardig wat verschillende klanten nodig hebben, maar dan nog.
“Door het stellen van gerichte vragen komen wij vaak een heel eind om met onze klanten het beste compromis te sluiten”, zo vertelt Paul. “Eerlijk is eerlijk, het is dan soms nog een hele puzzel.”
Het beste advies
Is het de taak van een leasemaatschappij om dat goede advies te geven? Bij That’s Lease vinden ze van wel. Henk hierover: “Een bestelauto leasen of financieren kan je overal. Maar met onze kennis en ervaring van niet alleen bestelauto’s in het algemeen, maar ook de branches waarin onze klanten actief zijn, kunnen we het beste advies geven.”
In de praktijk zie je bijvoorbeeld dat een bestelbus wel 2 ton is overbeladen en er een te zware aanhanger achter hangt. Als je kijkt naar risico’s en kosten dan wordt hier vaak makkelijk overheen gestapt. Het kostenaspect aan de voorzijde is vaak een doorslaggevend argument.
Maar keert de verzekering wel uit als er een ongeluk gebeurt met een dergelijke combinatie? En wat vindt de politie ervan? Voor overbelading worden zeer forse boetes uitgedeeld. Denk ook aan stilstand van de auto: als deze dag-in-dag-uit te zwaar wordt belast krijgen de remmen, de koppeling en de nodige andere onderdelen het voor de kiezen. Stilstand kost geld, altijd. Nog even los van de kosten van een vervangende auto.
Goede inrichting
Over die gewichten is een hoop te doen, maar de inrichting van een bedrijfsauto speelt natuurlijk ook mee. Paul overtuigend: “Hoe vaak ik niet zie dat spullen zo maar los in een bus worden gegooid, ongelofelijk! Moet je eens uitrekenen wat het aan tijd en dus geld kost om je gereedschap ergens op te moeten zoeken onder een stapel rotzooi. De investering in goede inrichting zoals kasten of een goed imperiaal levert z’n geld dubbel en dwars op.”
Advies op maat is altijd beter dan zelf iets bedenken en aan de hand van ‘borrelpraat’ een besluit nemen met mogelijk verstrekkende gevolgen.
Moet ik al over naar een elektrische bus?
Maar, het gaat natuurlijk nog veel verder dan dit. Want dé vraag die elke ondernemer zichzelf op dit moment stelt is: moet ik al over naar een elektrische bus? Henk hierover: “Als je nooit in de stad komt met je bus, dan is een diesel- of benzine bus nog steeds prima. Maar als je toch regelmatig in de stad moet zijn, dan is een elektrische bus toch echt het overwegen waard, zeker als je de auto lang gaat gebruiken. Net zoals bij elektrische personenwagens gaan er een hoop Indianenverhalen in de rondte. Bijvoorbeeld over het aantal kilometers op een volle batterij. Wij komen situaties tegen waarbij onze klant geen elektrische bus wil terwijl hij maar 8.000km per jaar rijdt. Want ook al haalt die auto maar 200km op een volle accu, de vraag is wat jouw bedrijf per dag rijdt. ’s Avonds hang je hem aan de laadpaal zodat je ’s morgens met een volle accu aan het werk kan. Zonder stress van milieu-zones. Want die zijn er al en er komen er alleen maar meer en meer”
“Wegkijken heeft geen zin”, vervolgt Paul, “het is nu eenmaal een voldongen feit. Ook het idee dat een elektrische bus veel duurder is dan een dieselbus klopt niet meer. Want op een nieuwe dieselbus wordt inmiddels BPM geheven en dat scheelt altijd € 10.000 per auto. Tsja, dan is het verschil verwaarloosbaar, nog even los van andere kosten.”
Natuurlijk, op het moment van schrijven zijn er nog veel nieuwe bussen met kentekenregistratie uit 2024 te koop. Dus nog zonder BPM en op het eerste gezicht zeer aantrekkelijk. Maar als die over pakweg 4 tot 6 jaar weer beschikbaar komen, wat is dan de restwaarde?
Allemaal vragen die het vak ‘autoleasing’ zo interessant maakt. Zoals eerder aangegeven, een auto leasen kan overal. De volgende stap in het proces van een nieuwe bus is de wijze waarop de auto gefinancierd gaat worden.
Kopen. financial lease of operational lease?
Henk stelt een nuchtere vraag: “Wat heb je liever? Geld op de bank of op de stoep?” Een doordenker natuurlijk. Als je een bus koopt uit eigen middelen, dan blijft er minder over om te investeren in bijvoorbeeld uitbreiding van je bedrijf, voorraden of andere bedrijfsmiddelen”.
Of is financial lease toch beter? Een goede optie voor ondernemers die de cash in het bedrijf willen houden maar toch de auto op de balans willen hebben. Hier wordt ook vaak voor gekozen door de ogenschijnlijk lage maandbedragen maar er wordt toch geregeld vergeten dat de kosten voor onderhoud, banden, wegenbelasting en verzekering er gewoon nog bijkomen. Plus al het gedoe eromheen!
Wil je echt weten waar je aan toe bent als ondernemer, dan is operationele leasing de beste optie. Een vast maandbedrag en daarmee klaar. Het enige wat je hoeft te doen is tanken en af en toe naar de garage voor een onderhoudsbeurt. En de bestelbus of compleet wagenpark staat niet op de balans en dat geeft weer ruimte.
One-stop-shopping
Los van de adviezen die That’s Lease kan geven is de term ‘one-stop-shopping’ geen loze bij de bijna 15 jarige leasemaatschappij uit Sassenheim. Van het inrichten tot beletteren, van het aanbrengen van een alarmsysteem of speciale bussloten tot het aanbrengen van een trekhaak, alles wordt van A t/m Z geregeld.
Kortom, het kiezen van een bestelauto houdt niet op bij de keuze van het merk of de kleur. Het gaat veel verder dan dat. Paul of Henk nemen ondernemers graag mee in die zoektocht en beloven altijd met het beste compromis op de proppen te komen.
That’s Lease
Madame Curiestraat 20
2171 TW Sassenheim
071-7107410
[email protected]
www.thatslease.nl