Hoe word je de beste dealer van Nederland?
‘AGAM; sinds zomer 2024 dragen wij onze ‘oude’ naam weer met trots.’ Michael de Graaf, algemeen directeur, en Fleur Vissers, team lead marketing, leggen in een plezierig gesprek uit wat klanten (gaan) merken van de naamsverandering in het bedrijf. Dat gaat veel verder dan alleen maar een naam op de gevel. ‘Wij gaan het voor de klanten betekenis geven.’ Daarom doen Senna Koolen, verantwoordelijk voor Sales en Dennis van Beem, verantwoordelijk voor After sales, mee aan het gesprek. Ze hebben hun doelen duidelijk op een rijtje en hebben er met elkaar zin in om het uit te leggen. ‘En eraan te werken!’
AGAM bestaat uit vijf vestigingen in Zuid-Holland: Roelofarendsveen, Leiden, Den Haag, Naaldwijk en Maasdijk. ‘Daar bedienen wij een hele brede doelgroep – van particulier tot bloemenrijder en van schilder tot leaserijder – met een
uitgebreid gamma van personenauto’s, bedrijfswagens en vrachtwagens. Alles bij elkaar hebben wij zo’n 19.000 klanten met één of meerdere wagens.’ De omvang van het bedrijf en de klantengroep is niet van gisteren. ‘Eigenlijk bestaan wij al ruim 100 jaar, wij hebben alleen een tijd lang direct onder Mercedes-Benz Nederland gewerkt, met als naam Mercedes Benz Dealer Bedrijven. Maar wij waren er blij mee verrast dat velen onze oude naam AGAM herkenden.’
De naamsverandering krijgt betekenis
‘Het was natuurlijk prachtig,’ zegt Fleur, ‘dat sommige klanten onze naam herkenden. En dat ze die naam associeerden met de betrouwbaarheid van ons bedrijf. Nu willen wij dat opnieuw bewijzen voor onze klanten en er nog een stap verder in gaan.’ Die stap verder begint volgens
Michael bij medewerkers-tevredenheid. ‘Dat is onze eerste prioriteit, want als die niet goed zit, dan merken klanten dat onmiddellijk. Wij willen er alles aan doen om het werken voor AGAM zo plezierig mogelijk te maken.’ Als het gesprek een indicatie is, dan hebben zij daar al stappen in gemaakt. ‘Die juiste onderlinge sfeer,’ zegt Dennis, ‘zorgt er ook voor dat de verschillende delen van het bedrijf beter met elkaar samenwerken. Een klant is niet alleen van Sales of After Sales maar hij is klant bij AGAM.’
Verder van Mercedes, dichter bij de klant
Mercedes-Benz, smart, Mercedes-Maybach, de bedrijfswagens en de trucks en Mercedes-AMG, het zijn volgens Michael en zijn collega’s de mooiste merken van de wereld. ‘Ons bedrijf draagt het merk met passie uit. Maar nu wij, onder de Zwitserse Emil Frey Group, weer op eigen benen staan gaan wij alle mogelijke ruimte benutten om dat op ónze manier te doen. Met de mogelijkheid om onze eigen marketing te maken zullen wij beter aansluiten op de mensen in onze omgeving in het algemeen, en op onze rijders in het bijzonder.’ Meer maatwerk en sneller schakelen bij klantcontact staan bovenaan. ‘Bijvoorbeeld bij het organiseren van eigen evenementen rond het merk.’
Eigen uitstraling
‘Sinds deze maand heeft AGAM een nieuwe, eigen website. Die opent met een video die ons werk voor klanten in de vestigingen toont. Dat hadden wij eerst niet, maar dat vinden wij wel belangrijk. Je moet van ons niet alleen een glossy showroom zien, maar je mag ook een indruk krijgen van het werk dat wij aan jou en je voertuig besteden.’ Natuurlijk toont die video de jongste modellen op de weg. ‘Maar dan wel op – herkenbare – wegen in de regio! En verder is onze eigen site een stuk toegankelijker geworden, met een duidelijk overzicht van ons aanbod.’
Die toegankelijkheid gaan ze ook in real-life verder verbeteren. ‘De vestiging in Den Haag wordt nog meer ons paradepaardje waar wij veel meer gaan doen dan alleen maar modellen uitstallen. Je wordt nu al door gastvrouwen ontvangen, maar wij willen ook een koffiebar inrichten en werkplekken waar je kunt blijven zitten wanneer wij aan je auto werken. Zo willen wij het design van het merk aanvullen met de warme sfeer die bij AGAM hoort.’
‘Ze worden mooier!’
Senna Koolen verheugt zich nu al op de zomer. ’Dan introduceert Mercedes-Benz een nieuw model CLA. Weet je nog dat oude benzine-modellen van Mercedes een mooie schuin dalende lijn naar voren hadden? En dat die lijn leek te verdwijnen met de invoering van elektrische aandrijving? Die lijn komt weer terug. Het is de ingenieurs gelukt om een elektrische aandrijving te bouwen met een bereik tot ruim 750 kilometer en twintig minuten oplaadtijd (tot 80%). Daarmee konden de ontwerpers een ‘ouderwets’ mooi model maken. Dat design met die prestaties gaan een klapper maken in de markt. En daarna komen er nog meer!’
Mobiliteit voor velen
Leaserijders en liefhebbers zullen het met belangstelling aanzien. In de tussentijd doet AGAM zijn best om professionele rijders – en transporteurs – ook zo goed mogelijk te bedienen. Michael: ‘AGAM bedient met de Mercedes-merken een heel breed deel van de mobiliteitsvraag. Bedrijfswagens, smarts en grote trucks horen ook bij ons werk. Wij denken dat wij vanuit onze zelfstandigheid beter kunnen neerzetten dat AGAM al die mobiliteitsvragen kan oppakken. Wij laten zien dat wij meer zijn dan alleen het automerk; wij zijn een regionaal dealerbedrijf waar je voor nieuwe voertuigen, het onderhoud en financiering en verzekering terecht kunt.’
Met de verzelfstandiging net achter de rug heeft Michael met ál zijn collega’s in de vijf vestigingen één duidelijk doel voor ogen: ‘Over drie jaar zijn wij – aan de hand van medewerkerstevredenheid, klanttevredenheid en bedrijfsprocessen – de beste dealer van Nederland.’
AGAM Den Haag
Donau 42, Den Haag
070 3400 300
[email protected]
www.agam.nl