Alles wordt anders, alles wordt slim

We bevinden ons aan de vooravond van een digitale revolutie. De ontwikkelingen op het gebied van Big Data, Wearables, Kunstmatige intelligentie, Robotica, Biotech, Virtual Reality, Internet of Things (IoT) en Fotonica gaan steeds sneller en sneller.  

Er ontstaan nieuwe business modellen met als kerncompetentie werken aan duurzaamheid en maatschappelijke meerwaarde. Bedrijven die hier niet aan werken, hebben over 10 jaar geen bestaansrecht meer. De optelsom en integratie van deze ontwikkelingen in ons leven en werken kunnen worden samengevat onder de noemer Economie 4.0 aldus Willem Vermeend en Jan Willem Timmer.

Nu koop je nog een lamp. Een lamp geeft licht. In de nabije toekomst koop je geen lamp meer, maar koop je licht (lumen). Dit vereist een andere benadering van de markt. Nu is de fabrikant er nog bij gebaat om zoveel mogelijk lampen te verkopen en is de levensduur van een gloeilamp gemiddeld een half jaar. Zodra u lumen gaat afnemen, zal de levensduur van een (gloei)lamp misschien wel 10 jaar worden. In deze nieuwe lamp zitten sensoren die bijhouden hoe warm de lamp wordt, hoeveel energie hij verbruikt en hoeveel branduren die heeft. De fabrikant heeft er immers baat bij om zo min mogelijk langs te komen voor reparaties, storingen of voor het vervangen van lampen. Mocht dat toch nodig zijn, dan zit dat bij de prijs inbegrepen.

In 2025 worden operaties alleen nog maar uitgevoerd door artsen uit India die via Internet een robot (arm) aansturen, die in een ziekenhuis in Nederland met de grootste precisie de operatie uitvoert. Toekomstmuziek hoor ik u denken. Niets is minder waar. Dergelijke (complexe) operaties op afstand gebeuren vandaag de dag al. Ook de integratie van mens en robot is al een feit. Er zijn al mensen die hun robotarmen aansturen met hun brein en ze hebben zelfs gevoel in hun robotvingers.

Maar ook de datingsites zoals we die nu kennen zullen drastisch veranderen. Nu maak je een statisch profiel aan. Maar dankzij de integratie met Virtual Reality ga je straks ‘virtueel’ een kopje koffie drinken op je eerste date. En dankzij de integratie met je ‘brein’ beleef je deze date alsof je daar echt bent. De fysieke en virtuele wereld zullen steeds meer samensmelten.

Dit alles heeft een enorme impact en bedrijven zullen hun businessmodel en bedrijfsbeleid moeten aanpassen. Bedrijven die niet mee veranderen zullen het niet gaan redden in de Economie 4.0. De eerste tekenen daarvan zijn nu al duidelijk zichtbaar. Kijk maar naar V&D, Miss Etam, Dixons, etc. Bedrijven als Coolblue, Bol.com, Airbnb, Uber en dergelijke worden steeds succesvoller terwijl de laatste twee zelfs totaal geen hotelkamer of taxi bezitten!

Voor ‘creatieve’ ondernemers liggen er ongekende kansen en mogelijkheden maar we zullen wel anders moeten gaan (om)denken.

Henk Nachtegaal, Effect ICT Solutions Noordwijk

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *