Afgezien van het feit dat ik een Audi een wat anonieme uitstraling vind hebben, iets wat natuurlijk zeer persoonlijk is, kan dit in de zakelijke markt ook als een groot pluspunt worden beschouwd. Vandaar waarschijnlijk ook het grote succes van dit merk denk ik.
Door: John Vroom
Neem nu de nieuwe Audi A8. Met een instapprijs vanaf 94.250 euro een auto voor de toch wel zeer geslaagde zakenman of zakenvrouw. Hoewel de facelift niet ingrijpend is geweest, toont deze nieuwe A8 toch wat chiquer door wat strakkere lijnen en her en der een extra sierstrip. Het interieur is vrijwel hetzelfde gebleven, maar de kofferbak heeft 10 liter extra gekregen, ook al was die toch al enorm. Over de kwaliteiten van deze A8 hoef ik het natuurlijk niet te hebben, want die spreken voor zich. Het meest spraakmakende bij deze Audi is het nieuwe Matrix-lichtsysteem. De koplampen worden niet meer mechanisch, maar elektronisch bediend. Het is een extra optie, dus het hoeft niet, maar verlaat je de bebouwde kom, dan gaat het grootlicht aan. Op basis van het navigatiesysteem worden de koplampen op tijd in de correcte positie gezet. Het systeem herkent acht verschillende soorten tegenliggers, waardoor alleen die in de lichtbundel wordt ontzien. U moet het zelf maar eens in de folder nalezen, want het nachtzichtsysteem herkent zelfs overstekend wild. Mij te ingewikkeld, maar briljant voor de innovatie-freaks.